Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vogntog i stadig flere ulykker

Publisert: 18.11.2007 14:04. Sist endret: 27.11.2013 19:34.

Vogntog, busser og lastebiler er involvert i stadig flere, alvorlige trafikkulykker her i landet.

 

  • Daglig leder tiltalt for skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter

  • Ny daglig leder i Opplandske Betong

  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal

  • Ny rapport: Energieffektivisering kan frigjøre mer energi enn all norsk vindkraft

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal
  • Ny rapport: Energieffektivisering kan frigjøre mer energi enn all norsk vindkraft
  • Senneset med prognoser frem mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse
  • Vegvesenet overleverte føringsveg til Statnett - vekk frå Sotrasambandet
  • Maxbo tester live shopping med videomøte i byggevarehusene
  • Christoffer Hansen ny distriktssjef i Cembrit
  • Ski Bygg har blitt til XL-BYGG
  • Bransjeaktører positive til royal-forslag fra departementet
  • Kritisk til regelforenkling - tror mange må leie konsulent for å gjøre ting etter boka
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

De tre første kvartalene i år var det 224 ulykker der vogntog var innblandet. I disse ulykkene var det 28 døde og 313 skadde. Tilsvarende tall for 2006 var 187 ulykker med vogntog involvert, der 37 omkom og 224 ble skadd.

I tillegg kommer alvorlige ulykker der andre tunge kjøretøy, som busser og lastebiler, er involvert. Tar en med mindre ulykker og uhell som er rapportert til forsikringsselskapene, har det nærmest vært en eksplosjonsartet utvikling i antall hendelser med tunge kjøretøy involvert.

Mistet to
Bjørn Lunde fra Kolbotn, mistet i september to nære familiemedlemmer i et møte med en lastebil på E18 i Vestfold. De to som satt i personbilen ble en del av statistikken over. Enda verre er det for barna og resten av familien de to unge menneskene etterlater seg.
De ble truffet av en lastebil som skiftet til høyre fil uten at sjåføren i lastebilen var oppmerksom på at det allerede lå en bil ved siden av ham på høyre side. Bilen deres kom i spinn, og ble truffet av et vogntog som kom i motsatt retning.

Lunde mener at den nytilsatte veidirektøren, Terje Moe Gustavsen, må prioritere trafikksikkerhet langt høyere enn hva som er gjort tidligere. Han mener at veimyndighetene i for stor grad har gitt etter for kommersielle krav fra bransjen. Et eksempel er en økning på vogntogenes lengde på 30 prosent.

- Slike kolosser på veiene bedrer neppe trafikksikkerheten. Vurderinger som må tas ved forbikjøringer blir enda vanskeligere. For det er vel ingen som ferdes på våre motorveier som tror at disse trailerne i likhet med dem som ferdes der i dag, vil holde seg til fartsgrensene og holde seg i høyre fil, spør Lunde.

Utløsende
Trafikkforsker Kristian Sakshaug ved SINTEF sier at det ikke finnes helt ferske undersøkelser og analyser av ulykker der vogntog er involvert.

- Det vi så da vi gikk inn i dette for 15-20 år siden var at det oftere var personbilen enn vogntoget/lastebilen som var utløsende faktor for ulykken. Det vi også vet er at andelen tungtrafikk har gått opp som en følge av at stadig mer varer skal fraktes. Vi vet også at det har vært en jevn økning i ulykker med tungtrafikk involvert i årene som har gått etter at den siste analysen ble gjort, sier Sakshaug.

Det som har skjedd de siste årene er at yngre sjåfører helt ned til 18 år har kommet til, arbeidsmarkedet er blitt mer presset og det har kommet inn en større andel utenlandske vogntog på norske veier. Særlig vinterstid har disse vogntogene hatt store problemer.
Sakshaug sier at det bare vil være spekulasjoner å knytte disse faktorene til økningen av ulykkestallet.

Peker på andre
- Vi har ingen grunn til å slå oss på brystet og si at tyngre kjøretøy ikke har skylda i noen av ulykkene, men det er både norsk og internasjonal dokumentasjon på at hovedårsaken ikke ligger på vogntoget eller lastebilen, sier administrerende direktør Georg Apeland i Norges Lastebileier-Forbund til NTB.

Uansett: Mindre biler, fotgjengere og syklister blir uansett taperen i et møte med et vogntog eller en lastebil. Det er Apeland enig i.

- Det som har skjedd er at andelen tunge kjøretøyer på veiene har økt. Hver lastebil eller hvert vogntog kjører dessuten lenger enn tidligere. Det er også vår klare oppfatning at veivedlikeholdet, særlig om vinteren, har blitt dårligere. Sammen gir dette en høyere ulykkesfaktor, sier han.

Apeland har følgende oppskrift på hvordan statistikken kan snus: Bedre veivedlikehold, flere stoppesteder som gjør det mulig for sjåførene å ta stans etter reglene for kjøre- og hviletid, sterkere søkelys på blindsoneproblematikken med tekniske løsninger og informasjon, midtdelere på flere veier og generelt enda bedre føreropplæring.

 

 

Nøkkelord:

Anlegg, HMS, Transport / Bil
 

Bransjeaktører positive til royal-forslag

 

Departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse
i royalsaken

 

Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer

 

Uro rundt Statens vegvesen - tillitsvalgt frykter veientreprenørene får mindre å gjøre

 

Senneset med prognoser frem
mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse

Annonsørinnhold
 

Ny software forenkler prosesser og håndtering av miljøkrav
- ved hjelp av digitale produktdata


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen