Øykommune samlet til ett rike

Etter åpning av Austevollsbrua lørdag kan nesten alle innbyggerne i øykommunen Austevoll i Hordaland besøke hverandre uten å bruke båt.

En ny veistrekning på 3,3 kilometer og to bruer som til sammen er 900 meter lange knytter sammen de to store øyene Huftarøy og Hundvåkøy. Den 460 meter lange Austevollsbrua er siste del av prosjektet.

Holdt kostnadsrammen
Det var en festdag i kommunen lørdag. En stor del av de 4.500 innbyggerne hadde møtt fram da samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) klippet snoren og åpnet Austevollsbrua.

Navarsete gledet seg over at prosjektet ser ut til å ha holdt kostnadsrammen på 350 millioner kroner og at brua står klar tidligere enn planlagt.

- Det vitner om god prosjektstyring og høy effektivitet fra alle involverte, sa statsråden og la til at dette ikke blir mindre imponerende når en vet hvor krevende det er å bygge bruer så langt ute mot det åpne havet.

Ett rike
- Med de nye bruene er 98 prosent av befolkningen i kommunen knyttet sammen, sier ordfører Helge Andrè Njåstad (Frp) i Austevoll til NTB.

- Det betyr uendelig mye at nesten hele kommunen nå er samlet til ett rike. Nå kan 750 innbyggere reise til andre deler av kommunen uten å være avhengig av ferje.

Njåstad sier at bruutbyggingen i kommunen nå er fullført. Bru eller tunnel til fastlandet drømmer ikke øykommunen om. Derimot ønsker ordføreren seg bedre ferjeforbindelse både i retning Bergen og Stavanger.

40 meters dyp
Det har vært en krevende oppgave å bygge bruene i det nye sambandet. Ikke minst støpearbeidene under vann har vært vanskelige. De dypeste brufundamentene er bygd på nesten 40 meters dyp.

Vei- og bruprosjektet finansieres med bompenger, innsparte ferjetilskudd, lokale tilskudd og midler fra staten.

Det er Statens vegvesen som har prosjektert bruene, og Reinertsen Anlegg var entreprenør. Tilførselsveiene ble prosjektert av Opticonsult, og bygget av Stensland & Tyssøy.