Advarer mot løse lastebilhjul

Løpske lastebilhjul kan være livsfarlige. Mange glemmer å skru til hjulene etter at de er skiftet, opplyser Falck til Newswire.

Nylig ble en 66 år gammel kvinne i Målselv drept da bilen hennes ble truffet av et lastebilhjul som hadde løsnet. I slutten av september berget tre fotballspillere på Hødd så vidt livet da to løpske trailerhjul traff bilene de satt i.

- Når hjul på hundre kilo kommer i full fart, er de livsfarlige. Bare i vårt distrikt er vi ute på mellom fem og ti oppdrag i året hvor vi må assistere lastebiler som har mistet hjulet, sier John-Martin Frekhaug i Falck Tromsø.

Ofte er det hjulet på tilhengeren til et vogntog som løsner.

- Mens løse hjul på lastebil kan oppdages ved at bilen vibrerer eller er ustabil i svinger, er dette vanskeligere å oppdage på en henger, sier Frekhaug.

Passert av eget hjul

Det er særlig på høsten og om våren at oppdragene kommer. Når nye hjul er satt på, skal mutrene dras til på nytt etter noen få mils kjøring.

- Dette står i instruksen til sjåførene, og de aller fleste er klar over dette. Men er det flere sjåfører på samme lastebil, kan det oppstå misforståelser om hvem som skal foreta ettertrekkingen, sier daglig leder Arild Jacobsen i Falck Grenland i Telemark.

Også i dette distriktet er det flere løpske lastebilhjul i året.

- Hjulene løsner under kjøring, og vi har jo hørt om sjåfører som har sittet og kjørt og så sett sitt eget bakhjul komme opp på siden av lastebilen, sier Jacobsen.

Skrur seg løs

Løse hjul kommer ikke alltid trillende. De tre Hødd-spillerne ble møtt av to hjul som kom sprettende mot dem i stor fart fra motgående fil. Sjåføren i den ene bilen klarte å vri bilen unna slik at hjulet ikke traff midt i frontruta.

Mutrene på de store hjulene beveger på seg etter at de er skrudd til første gangen.

- Særlig mellom tvillinghjulene kan det samle seg mye skitt. Her bør det være rent. Men uansett vil hjulene gå seg til litt i starten. Derfor er ettertrekkingen så viktig, sier Jacobsen.

For å unngå misforståelser om ettertrekking er foretatt, har Jacobsen et godt råd.

- Dersom ikke gode rutiner er etablert, bør det festes en stor lapp på rattet om at hjulene må skrus til ved angitt kilometerstand. Så lenge lappen henger der blir opplysningen umulig å overse, sier han.

Lettmetallfelg en felle

Også eiere av personbiler slurver med dekkskiftet. Falck i Trondheim har flere oppdrag på hjulløse personbiler enn lastebiler.

- Selv om hjulene på en personbil er mindre, er sprettende hjul i fart uansett farlig. I tillegg er faren stor for at sjåføren mister kontroll over bilen. Vi har flere tilfeller der bilen har endt i grøfta, sier Ketil Olsen i Falck Trondheim.

En felle folk går i, er å glemme at uoriginale lettmetallfelger til bilen ofte har egne muttere.

- Etter en stund glemmer du kanskje at det ligger et eget muttersett til vinterhjulene inni garasjen. Muttrene til lettmetallfelgene kan ofte skrus på stålmetallfelger selv om de egentlig ikke passer. Konsekvensen kan være at hjulene løsner etter en stund, sier Olsen.

Han råder nyslåtte bruktbileiere med sommerhjul i lettmetall og bare ett sett muttere, til å foreta hjulskiftet hos et verksted for å være på den sikre siden. Der oppdager de fort om muttrene passer eller ikke.

Alle bileiere har ansvar for at hjulene sitter som de skal etter et par mil med nye hjul.

- Jeg tviler på at mange gjør det, men også vanlige bilhjul bør skrus til etter en stund. Det er ikke noen god løsning å skru til ekstra hardt i første runde, da ender du bare opp med å ødelegge gjengene, sier Olsen.