Bygger verdens største ammoniakkfabrikk

Qatar Fertiliser Company (Qafco) har signert en intensjonsavtale om bygging av ekspansjonsprosjektet Qafco-5. Totale kostnader for prosjektet er anslått til 3,2 milliarder US dollar.

Qafco har signert en intensjonsavtale med et konsortsium bestående av italienske Snamprogetti og koreanske Hyundai for bygging av ekspansjonsprosjektet Qafco-5. Yara International ASA eier 25% av Qafco, de resterende 75% er eid av Industries Qatar, melder Yara i en børsmelding.

Qafco-5 prosjektet omfatter bygging av to ammoniakkfabrikker med en total daglig kapasitet på 4.600 tonn, og en ureafabrikk med daglig kapasitet på 3.850 tonn. Prosjektet omfatter også oppgradering av allerede eksisterende anlegg og infrastruktur som vil legge til rette for framtidig ekspansjon.

Ved fullføring av Qafco-5 prosjektet vil Qafcos totale årlige kapasitet øke til om lag 3,8 millioner tonn ammoniakk og 4,3 millioner tonn urea. Prosjektet vil øke Qafcos ammoniakkapasitet med 73% og ureakapasiteten med 43%. Qafco vil som følge av ekspansjonen bli verdens største fabrikksted for ammoniakk, og vil beholde statusen som største produksjonssted for urea.

"Qafco er et langvarig suksessfullt partnerskap, og ekspansjonen vil ytterligere styrke Yaras produksjonsbase med konkurransedyktig forsyning av gass. Nivået på investeringskostnadene har økt betydelig siden forrige ekspansjon, noe som reflekterer den generelle kostnadsøkningen for petrokjemiske anlegg. Langsiktige gjødselpriser må imidlertid reflektere de høyere konstruksjonskostnader for å motivere ny forsyning til et stramt og voksende globalt gjødselmarked. Qafcos stordriftsfordeler og konkurransedyktige gassforsyning kombinert med Yaras globale distribusjonsnettverk danner et sterkt fundament for en lønnsom ekspansjon," sier konsernsjef i Yara International ASA, Thorleif Enger.

Byggearbeidet på Qafco-5 planlegges startet opp i januar 2008, etter signering av byggeavtalen. Byggearbeidet anslås å ta om lag 40 måneder med avslutning rundt utgangen av første kvartal 2011.

Finansieringen av prosjektet vil delvis bli dekket av banklån, mens resten kommer fra Qafcos eksisterende reserver og kontantstrøm fra driften.