Foto av Lars Aksnes: Henriette Erken Busterud

Undrende til invitasjon

Byggenæringens Landsforening (BNL) er undrende til at Statens vegvesen vil invitere til oppklaringsmøte etter medieoppslagene om dårlig samarbeidsklima.

 

- Dette har vi hatt flere møter om allerede, nå må vi komme videre, sier Audun Lågøyr næringspolitisk direktør i BNL.

- Jeg skjønner ikke helt hvorfor utbyggingsdirektør Lars Aksnes velger å gå ut i "Vegen og vi" slik han gjør.  Det Aksnes nå ønsker dialog om, har vi hatt møter om med Samferdselsministeren og ledelsen i Statens vegvesen både i juni og august. Alt det BNL sa til VG i oktober var godt kjent for Statens Vegvesen fra før. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor han ber om et oppklaringsmøte, fortsetter Lågøyr. 

Enige om OPS

Ifølge Lågøyr har de allerede fremmet en del forslag om hvordan samarbeidet mellom Statens vegvesen og entreprenørene kan forbedres. Blant annet mener BNL at erfaringene rundt OPS-prosjektene er noe man bør bygge videre på. Det samme mener Statens vegvesen.

- BNL og Statens vegvesen har felles virkelighetsforståelse innefor flere områder. Begge parter er enige om at vi må bort fra konfliktsituasjonen mellom Statens vegvesen og entreprenørene og det er et godt utgangspunkt, fremholder Lågøyr.

Ønsker oppklaring

Lars Aksnes sier til Byggeindustrien at han var klar over misnøyen blant entreprenørene før oppslaget i VG. Det utbyggingsdirektøren reagerer på og ønsker å få klarhet i er BNLs påstand om at konfliktfylte vegvesen-prosjekter er en viktig årsak til prisstigningen i anleggsmarkedet.

- Vi har hatt møter med andre byggherrer som Statsbygg, Jernbaneverket og Forsvarsbygg og de melder om den samme prisstigningen. Vi ønsker oss en oppklaring på hvorfor BNL bruker denne begrunnelsen mot oss, sier Aksnes.

Uenigheter rundt kontraktene

Audun Lågøyr står for påstanden om at det høye konfliktnivået i vesentlig grad bidrar til prisstigningen, men han påpeker at byggekostnadsindeksen fra SSB viser økende kostnader på innsatsfaktorer som arbeidskraft og byggevarer, men indeksen sier intet om entreprenørens fortjeneste. Lågøyr kan også fortelle at dårlige anbudsgrunnlag fra Statens vegvesen, kombinert med konfliktfylte prosjekter er mye av årsaken til at Statens vegvesen til tider opplever få tilbydere. 

50 prosent stigning

Lars Aksnes opererer som kjent med andre teorier på hvorfor prisene stiger.

-Vi snakker ikke om en prisstigning på 10 prosent. Vi snakker om en relativt brå prisstigning på 30, 40 og 50 prosent. Det tyder på at entreprenørene har mer enn nok å holde på med og at de ikke er spesielt interessert i å påta seg nye jobber akkurat nå, konkluderer utbyggingsdirektøren. Aksnes antyder ovenfor Byggeindustrien at et overopphetet anleggsmarked muligens kan trenge en nedkjøling slik at prisene roer seg. 

Dialog kan få ned prisene

Skjønner BNL at Statens vegvesen reagerer når prisene på relativt kort tid stiger med opptil 50 prosent?

- Dette har ikke Statens Vegvesen dokumentert. Og om det var sant ville de fleste prosjekter vært sendt tilbake til Stortinget til fornyet behandling fordi rammene i prosjektene var overskredet. Det har ikke skjedd. Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved anbudsgrunnlaget til Statens vegvesen. Vi har et tilfelle der Statens vegvesen under tilbudsprosessen har takket entreprenøren for at de har bidratt til å rydde opp i anbudsgrunnlaget. Jeg tror prissituasjonen kunne vært annerledes hvis vi hadde fått til en bedre dialog. Vårt ønske er å få utnyttet kunnskapen på begge sider av bordet, sier Lågøyr.