Taperne: Bedrifter uten klimastrategi

Bedrifter uten en klar klimastrategi vil miste kunder og etter hvert presses helt ut av markedet, mener det internasjonale konsulentselskapet A. T. Kearney.

- En undersøkelse vi har gjort i store virksomheter i USA viser at seks av ti amerikanske bedrifter har en strategi for hvordan de selv kan bidra til bærekraftig utvikling, sier Håkon R. Tanem i A.T. Kearney i Norge.

Strategien omfatter gjerne hele verdikjeden, fra innkjøp til distribusjon av egne varer.

- En slik tankegang betyr at vi vil se et økende press på både bedrifter som leverer til sluttbruker og på bedrifter som er underleverandører og tilbyr varer og tjenester til andre virksomheter, sier Tanem.

Halvparten av bedriftene som deltok i den amerikanske undersøkelsen har en klar holdning til at de vil kutte ut leverandører som ikke selv har en tilstrekkelig grønn eller etisk profil.

- For fem år siden ville knapt noen svart det samme, sier Håkon R. Tanem.

Mister kunder

Det internasjonale konsulentselskapet mener miljøtrenden vil forsterke seg kraftig allerede i løpet av et års tid.

- Miljøbevissthet er blitt et konkurransefortrinn og en måte å styrke merkevaren på. Derfor er det bekymringsfullt at norske bedrifter er kommet kortere i bevisstgjøringen enn bedrifter i EU og USA, sier Tanem.

A.T. Kearney tror utviklingen i USA og Europa vil skje mye raskere enn man hittil har trodd. Samtidig strammes situasjonen til for etternølerne. De vil også få økte kostnader, fordi avgiftspolitikken vil straffe miljøsyndere stadig strengere.

Ungdomspress

De yngste forbrukerne er mest nådeløse når det gjelder å vende ryggen til virksomheter de ikke liker.

- Nylig viste en amerikansk undersøkelse at ni av ti forbrukere mellom 13 og 25 år er villige til å bytte til en konkurrerende vare eller tjeneste for å støtte en sak de er opptatt av. Det burde få alarmklokkene til å gå i mange bedrifter, sier Tanem.

Han mener ungdommens medievaner kan forsterke effekten.

- Holdningene kan spre seg som ild i tørst gress gjennom diskusjoner på internett, sier Håkon R. Tanem i A.T. Kearney.