Skammelig høye?

Er noen av tilbudene fra entreprenørene til nye samferdselsprosjekter skammelig høye? Statssekretær Steinulf Tungesvik (SP) hevder det. I stedet for å legge diskusjonen på det nivået bør kanskje politikere gå i seg selv. Vi tror at den beste løsningen nå er at vi får et konstruktivt samspill mellom vegetaten og entreprenørene.

 

Vi ser at mange samferdselsprosjekter kan bli utsatt på grunn av at prisøkningen er sterkere enn det myndighetene har trodd. Veimyndighetene har i følge utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet ikke fullmakt lenger til å gå inn for at kontrakt skrives.

Da er det viktig at debatten kan holdes på et saklig nivå. Vi har sett det gjentatte ganger at dersom det er godt samspill så får man også gode resultater. Har man budsjettert realistisk vil også prosjektene løses innenfor budsjett.

Dersom man ser dette i et historisk løp må man ikke glemme at mange lokalpolitikere og veibyråkrater bevisst underbudsjetterte prosjektene for å få dem gjennom i Stortinget. Senere måtte det store tilleggsbevilgninger til for å få prosjektene ferdigstilt. Man skal heller ikke glemme at mange samferdselsprosjekter i dette landet - og det gjelder særlig bruer - er "donert" av entreprenørene. Det er nok av eksempler på at brubygging har knekt til dels store entreprenørfirma økonomisk.

Ellers er det en kjent sak at anbud som kommer inn på en del prosjekter, kan sprike veldig. Det kan ha mange årsaker. Ofte er kanskje de billigste anbudene alt for lave - og noen kan selvsagt ta i ekstra. Det er jo lov å håpe. Er tilbudene skammelig høye som statssekretæren sier, er det kanskje et signal på at man ikke vil ha jobben.

Nå er det viktig å sette seg sammen for på en fornuftig måte gå gjennom saken. Vi må se på hvilken kapasitet vi egentlig har til å løse oppgavene. I anlegg skal det fortsatt være noe å gå på. I bygg derimot er grensen for kapasitetsutnyttelse for lengst sprengt. Da er det noen lover som knytter seg til tilbud og etterspørsel. Når enkelte politikere - som finansministeren f eks - ikke tar hensyn til det, men trumper igjennom barnehageutbygginger mv - så får man smake en besk medisin som heter prisøkning.

Også byggenæringen får man nå kraftige utgiftsøkninger på f eks. økte avgifter/drivsstoff /lønninger/innkjøp av utstyr for å nevne noe. Dette må man vel i anstendighetens navn kunne regne inn i anbudene sine?
Realisme og nøkternhet er kanskje et ord man skal samle seg om. Kan man finne samarbeidsmodeller rundt dette tror vi at mange prosjekter kan finne sin løsning.