Millioninvesteringer langs turistveger

Et tettere samarbeid med NHO Reiseliv og Innovasjon Norge gi turistvegsatsingen et løft.

Investeringene Statens vegvesen gjør i Turistvegprosjektet har fått lokale investorer på banen. Så langt har Vegvesenet brukt 356 millioner kroner på prosjektet siden 2003. Det har utløst lokale investeringer på 110 millioner. I tillegg finnes det planer om nye 100 millioner kroner.

Vegvesenet arbeider med å utvikle Nasjonale turistveger til en turistattraksjon som skal styrke Norge som reisemål.

Partneravtale
Fungerende vegdirektør Kjell S. Bjørvig er godt fornøyd med ringvirkningen turistvegprosjektet har fått ute i distriktene. De 110 millionene er et forsiktig anslag over gjennomførte investeringer som private og andre offentlige aktører har gjort eller i ferd med å gjøre langs turistvegene. Statens vegvesen, Innovasjon Norge og NHO Reiseliv har skrevet under en samarbeidsavtale hvor målet er å styrke arbeidet med å få lokale turistinvestorer på banen langs Nasjonale turistveger, og sørge for bedre kvalitet på servicetilbudet. I tillegg skal avtalepartene arbeide for å få til nødvendige spleiselag for å få oppgradere reiselivsikonene Trollstigplatået, Vøringsfossen og Gjende som alle ligger langs Nasjonale turistveger.

Statens vegvesen vil bruke 1,2 milliarder kroner på turistvegprosjektet fram mot 2016. Det skal bidra til å styrke næringsliv og bosetting i distriktene og utløse minst 850 millioner i private og andre offentlige investeringer for å øke kvaliteten på servicetilbudet langs turistvegene.

- Gjennom avtalen med Innovasjon Norge og NHO Reiseliv har vi fått på plass et viktig apparat for å styrke den private og offentlige turistvegsatsingen. Vi er avhengig av et tett samarbeid for å nå målsetningen om lokal næringsutvikling på 600 millioner kroner. Det er også viktig å få andre offentlige aktører på banen. Til sammen håper vi turistvegsatsingen betyr en langsiktig investering på 2,1 milliarder kroner, sier Kjell Bjørvig.