Høyt spill om Moxys framtid

Det pågår nå et høyt spill om Moxys framtid. Rundt bordet sitter Spilka Gruppen, Næringsdepartementet, SND og DnB. I potten ligger 230 arbeidsplasser på Varhol i Fræna, skriver Romsdals Budstikke.

Sier Spilka Gruppen nei til å gå inn med nye 10 millioner friske kroner, kan Moxy Trucks AS være konkurs mandag. Sentralt plasserte kilder anser likevel ikke Moxys skjebne som beseglet, selv om usikkerheten om bedriftens framtid igjen er stor. Ingen redningsaksjon Noen ny statlig redningsaksjon fra Regjeringens side, utover garantien på 30 millioner kroner Moxy fikk ja til i Stortinget i slutten av januar, er ikke aktuelt. Det bekreftet statssekretær Oluf Ulseth i Næringsdepartementet overfor NRK Møre og Romsdal i går. Ut fra forhistorien var det heller ikke ventet. Etter det Romsdals Budstikke erfarer, kom meldingen om at Spilka Gruppen vurderer å trekke seg som investor i Moxy Trucks AS fullstendig overraskende på både Næringsdepartementet, SND og DnB. Spilka Gruppen utsatte onsdag å ta stilling til tilførsel av 10 millioner kroner i frisk kapital til Moxy Trucks AS til kommende mandag. Spilkas motiver Utsettelsen har utløst spekulasjoner om Spilka Gruppens motiver. Har Spilka Gruppen mistet troen på Moxy etter at det foreløpige 2002-resultatet ble svakere enn ventet og derfor valgt å kaste kortene? Vil Spilka Gruppen bruke 2002-resultatet for å få endret betingelsene for overtakelse av statens resterende eierandel på 49 prosent i Moxy Trucks? Eller er svaret så enkelt som adm. direktør Knut Flakk gir uttrykk for, nemlig at Spilka Gruppen rett og slett trenger mer tid for å gå gjennom nye tall før den bestemmer seg for om den vil satse ytterligere 10 millioner kroner i Moxy? Godt informerte kilder gir overfor Romsdals Budstikke uttrykk for at de tror det siste er tilfelle. Spilka Gruppen har utført meget grundige analyser for hvert skritt den har tatt i sitt engasjement i Moxy. Knut Flakk ba da også Næringsdepartementet om forlenget frist da Spilka Gruppen i februar i fjor skulle ta stilling til om den skulle utøve opsjonen, og kjøpe seg inn i Moxy. Knut Flakk sies å ha vist et stort personlig engasjement i Moxy Trucks AS, og gitt Spilka Gruppen høy troverdighet som eier av Fræna-bedriften. Desto mer overraskende kom onsdagens utsettelse. Taper 37,5 millioner. Spilka Gruppen har allerede investert 37,5 millioner kroner i Moxy, som vil være tapt ved en konkurs. En forutsetning for at Spilka får overta resten av aksjene i Moxy, og at staten forlenger garantien for driftskreditten i DnB, er at Spilka tilfører Fræna-bedriften frisk kapital. Den statlige garantien utløp ved utgangen av 2002, men Stortinget ga nylig Næringsdepartementet fullmakt til å forlenge den ut 2003. Velger Spilka Gruppen å la være å tilføre frisk kapital, og resultatet blir en konkurs, trer garantien inn og staten må bla opp 30 millioner kroner til DnB. Spørsmålet blir om Næringsdepartementet i en slik situasjon kan være villig til å gå inn på andre løsninger enn de som ligger i avtalen med Spilka. For staten vil 30 millioner kroner uansett være tapt ved en konkurs. Hvilken vekt Næringsdepartementet vil legge på tapet av 230 arbeidsplasser ved Moxy, blir i denne sammenheng viktig. Dialogen rundt avtalen med Spilka ønsker statssekretær Olud Ulseth i Næringsdepartementet ikke å føre i media. 235 millioner i gjeld Spilka-direktør Knut Flakk uttalte onsdag at det finnes alternativer til en konkurs. Det kan i så fall være en akkord. Næringsdepartementet opplyste før jul at Moxy Trucks AS har en gjeld på cirka 235 millioner kroner, hvorav pantesikrede lån utgjør 140 millioner kroner og gjeld til underleverandører 95 millioner kroner. Om Spilka Gruppen mandag vender tommelen ned, blir spørsmålet om en akkordløsning kan være realistisk. Klubbformann Harry Nerland, leder for Moxy-ansatte organisert i Fellesforbundet og styremedlem i bedriften, ønsker ikke å kommentere situasjonen på det nåværende tidspunkt.