Per Sandberg: Statens vegvesen uten tillit

- Statens vegvesen har ikke min tillit i det hele tatt. De mangler åpenbart den kompetansen som skal til for å sikre norske tunneler.

Det sier lederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Per Sandberg (Frp) til NTB.

Ekstern kompetanse
Det er betongen som falt ned fra tunnelportalen i Bolstadtunnelen på E18 i Vestfold som har fått Sandberg til å ta fram sterke uttrykk i omtalen av Vegvesenet.

- I mai/juni fikk Statens vegvesen 345 millioner kroner ekstra for å sikre tunnelene i Vestfold. Bolstadtunnelen var blant disse, og Statens vegvesen sa etterpå at den var garantert sikker. Så går det bare noen måneder før det faller betongbiter ned fra tunneltaket, sier Sandberg.

Han mener at det må hentes kompetanse utenfra til sikringen av norske tunneler og at strukturen i Statens vegvesen må endres.
 

974 tunneler

- Vi har 974 tunneler her i landet. Det er et etterslep på ulike sikkerhetstiltak på over 2 milliarder kroner. Disse pengene er det politikerne som må bevilge. Etterslepet på bruer og tunneler totalt er på formidable 230 milliarder kroner, sier Sandberg.

Den nye veidirektøren bør etter Sandbergs mening ha større oppmerksomhet rettet mot alt som har med sikkerhet å gjøre, før vi fortsetter å bygge nye bruer og tunneler i stort tempo.

Store kostnader
Sandberg sier at vedlikeholds- og sikkerhetskostnadene er formidable, og at mange veifarende etter hvert har fått angst for å kjøre i tunneler.

- Det har vært stor oppmerksomhet rundt tunnelrasene i Hanekleivtunnelen og Bolstadtunnelen. Oppmerksomheten har vært betydelig mindre rundt tilsvarende hendelser andre steder i landet. Årsaken er muligens at trafikken er større i tunnelen på E18 enn de fleste andre steder, sier Sandberg.

Han mener at det må en toårig handlingsplan og atskillige milliarder kroner til utenom de ordinære budsjettene for å komme à jour med sikkerheten.