Flere tunneler må repareres

Vegvesenet har funnet feil på ytterligere to tunneler langs E18 i Vestfold. Tirsdag raste deler av betongen fra taket i Bolstadtunnelen.

Bare flaks gjorde at ingen biler ble truffet, da 50 til 100 kilo betong raste ned fra tunnelportalen i nordgående løp i Bolstadtunnelen tidlig tirsdag morgen.

Vegvesenets undersøkelser viste at sprøytebetong feilaktig hadde blitt lagt over deler av tunnelportalen, da nordgående løp ble bygget rundt tusenårsskiftet. Slik sprøytebetong, som beskytter mot vann, frost og brann, sitter ikke like godt på tunnelportalen som resten av tunneltaket, fordi det ikke er like god festegrunn der.

Tirsdag kveld jobbet Vegvesenet på spreng for å finne ut om de andre seks tunnelene langs E18 i Vestfold hadde samme feil. Til sammen 28 portalløp har blitt sjekket.

To tunneler
- Undersøkelsene har avdekket at to andre tunneler har noe av den samme feilen, men ikke på samme måte og ikke så alvorlig som i Bolstadtunnelen, opplyser distriktssjef for Vegvesenet i Vestfold, Roar Gärtner, til NTB.

De to tunnelene er Bringakertunnelen og Botnetunnelen. En av de to har feil ved tre av fire tunnelåpninger, mens en har feil ved én av tunnelåpningene.

- Feilene vil bli rettet opp ved første ordinære vedlikehold, som er neste uke, forteller Gärtner.

Også i disse to tunnelene er det funnet feilaktig lagt sprøytebetong på tunnelportalene, men ifølge Gärtner ikke i samme omfang som i Bolstadtunnelen, slik at det er trygt å la folk kjøre i tunnelene uten at feilene blir rettet opp umiddelbart.

Problemtunneler
Bolstadtunnelen, Botnetunnelen og Bringakertunnelen er tre av i alt sju tunneler langs E18 i Vestfold som måtte sikres på nytt, etter at 25 meter av Hanekleivtunnelen raste sammen 1. juledag i fjor.

I Bolstadtunnelen ble det nordgående løpet vurdert til å være i så dårlig forfatning at hele løpet ble fullstøpt. Tunnelportalene ble derimot ikke utbedret på nytt i noen av de sju problemtunnelene.

Gärtner tror at utbedringene av nordgående løp i Bolstadtunnelen i sommer kan ha skapt forskyvninger som har ført til sprekker i den gamle sprøytebetongen på tunnelportalen.

Åpen i fire timer
Det var en bilist som oppdaget raset i Bolstadtunnelen og fikk varslet veivesenet i 05-tiden tirsdag morgen.

Gärtner bekrefter at dersom en bil hadde blitt truffet, kunne det gått forferdelig galt.

- Med de hastighetene som bilene holder på E18, kunne det å bli truffet i fronten av selv en betongbit på 1 til 2 kilo vært veldig farlig, påpeker han.

Til sammen var det 50 til 100 kilo betong som falt ned, og de største klumpene skal ha vært på 2 kilo. Vegvesenet valgte de første fire timene å la bilene kjøre gjennom ett av feltene i nordgående løp med redusert fart.

- Årsaken var at vi den første tiden trodde betongen hadde falt av en lastebil, sier Gärtner.

Først kl. 11, etter at en kranbil hadde blitt rekvirert, og vegvesenets folk fikk bekreftet at raset kom fra taket, ble hele løpet stengt.