GHV Montasje vant første klagesak

Den aller første saken er nå avgjort i Klagenemnda for offentlige anskaffelser. Her nådde GHV Montasje AS frem i sin klage mot Mandal kommune.

Saken gjaldt manglende utlysing av ombyggingen vedrørende Mandal kommunes Nye Mandal. Vi er glad for avgjørelsen, men synes samtidig at et får lite konsekvenser for det offentlige om de bryter reglene, sier David Kolstad i GHV Montasje AS som med base i Kristiansand leverer og monterer systemvegger, himlinger, gulv samt foldevegger og glasstak over hele landet. I forbindelse med en omorganisering av kommunens administrasjon igangsatte kommunen flere prosjekter. I et av prosjektene inngikk kommunen flere bygge- og anleggskontrakter, hver til en verdi mellom kr. 15 000,- og 170 000. Kommunen ville administrere byggingen selv. Klagenemnda la til grunn at verdien av kontraktene inngått i forbindelse med prosjektet skal regnes sammen ved vurderingen av om vilkårene for direkte kjøp for anskaffelser som ikke overstiger kr. 200 000 er oppfylt. Klagenemnda avviste videre at tidsnød i denne saken kunne begrunne bruk av prosedyren direkte kjøp. Saken gjelder bygg- og anleggskontrakter for utførelse av ombyggingsarbeider ved omorganisering og lokalisering av etater, herunder opprettelse av såkalt kommunalt tjenestetorg. Problemstillingen gjelder vurdering av beløpsgrensen for bruk av direkte anskaffelser etter forskrift om offentlige anskaffelser § 11-2 og bruk av direkte anskaffelse som følge av tidsnød. Overordnet krav til konkurranse etter lov om offentlige anskaffelser § 5 annet ledd, jf. forskrift om offentlige anskaffelser § 3-1 (1) . Bystyret i Mandal kommune vedtok 20.06.02 oppstart av omorganisering av kommunens administrasjon, så som lokaliseringen av ulike kommunale etater. Første fase var prosjekt Tjenestetorvet. Tjenestetorvet skal gi informasjon, service og veiledning til kommunens innbyggere og skal lokaliseres i Rådhuset. Tre prosjektgrupper ble nedsatt for å vurdere omorganiseringen, og én av prosjektgruppene skulle vurdere gjennomføringen av Tjenestetorvet. De totale kostnadene for hele omorganiseringen ble anslått til fire millioner kroner fordelt på fem bygg. Kostnadene for delprosjektet Tjenestetorvet ble anslått til kr. 600 000,- eks. mva. til ombyggingen. Inkludert kjøp av inventar og utstyr beløper prosjektet seg til kr. 945 000,- eks. mva. Klager opplyste at dersom arbeidene hadde vært kunngjort, kunne han ha levert inn tilbud på flere av de aktuelle leveranser og oppdrag. Han har 21. januar 2003 klaget inn Mandal kommune med påstand om at innklagede har brutt reglene for offentlige anskaffelser ved å inngå bygge- og anleggskontrakter i forbindelse med omorganisering av kommunen uten forutgående kunngjøring eller konkurranse. Kommunen bestrider å ha inngått avtaler i strid med lov og forskrift for offentlige anskaffelser, og viser til at de ulike kontraktenes verdi er lav og at det var tidspress for å bli ferdig med arbeidene, jfr hjemmel for direkte anskaffelse i forskriftens § 11-2, særlig bestemmelsens underpunkt (1) bokstav a (beløpsgrensen 200.000) og bokstav d (anskaffelsen på grunn av uforutsette omstendigheter ikke kan utsettes). Klagenemnda anser det som klart at klager etter klageforskriftens § 6 første ledd har saklig interesse i å få vurdert lovmessigheten av innklagedes prosedyre. Klagen er rettidig etter samme lovs § 6 annet ledd. Klagenemnda anfører at det følger av lovens § 5 annet ledd og forskriftens § 3-1 (1) at det stilles krav til en åpen og reell konkurranse uansett anskaffelsens verdi, uansett valg av prosedyre. Klagenemnda kan ikke se at innklagede har gjort noen forsøk på legge til rette for noen konkurranse om oppdragene. Klagenemnda finner derfor klart at kontraktene er inngått i strid med regelverkets krav til konkurranse. Uttalelsen er enstemmig. Konklusjonen til Klagenemnda er at Mandal kommune har inngått kontrakter for prosjektering, bygningsmessige arbeider, gulvbelegg og malerarbeider, systemhimlinger og vegger, elektrotekniske arbeider, inventar og møbler og rør- og ventilasjonsarbeider i forbindelse med prosjekt Tjenestetorvet i strid med kravet til formell kunngjøring i forskrift om offentlige anskaffelser § 13-1. Inngåelsen av kontraktene er videre i strid med kravet til en åpen og reell konkurranse i lov om offentlige anskaffelser § 5 annet ledd og forskrift om offentlige anskaffelser § 3-1 (1). Klagenemnda finner etter dette grunn til å be kommunen opplyse innen 15. februar 2003 hva som vil bli gjort for å rette opp i feilen som er begått og hva som vil bli gjort for å unngå tilsvarende feil i fremtiden. Klagenemnda for offentlige anskaffelser er oppnevnt av regjeringen og har vært operativ fra nyttår. Medlemmene er dels uavhengige advokater og dels jurister hentet fra domstolene og universitetene.