Langnestunnelen har åpnet

Hele tunnelsystemet i Tromsø er nå i full drift.

Oppgradering av Langnestunnelen har vært et av de fem viktigste tiltakene i Tromsøpakke II, som inneholder tiltak innenfor trafikksikkerhet, gående- og syklende kollektivtransport og miljø. Målet for prosjektet er å bygge en trafikksikker tunnel med bedre fremkommelighet, spesielt for tungtrafikken som i dag ikke kan benytte tunnelen.

Entreprenør for Langnestunnelen har vært NCC Construktion AS. Rådgivende ingeniør har vært Barlindhaug Consult AS og Multiconsult AS. Totalkostnadene for hele rehabiliteringen av Langnestunnelen er beregnet til 120 mill kr. I tillegg til arbeidene i Langnestunnelen er det gjort opprustingsarbeid i Hansjordnestunnelen for 8 millioner kroner og renskningsarbeid i Sentrumstangenten.

Arbeidene med rehabilitering av tunnelen startet 5. mai 2006. Siden da er det sprengt ut 54.000 m3 fjell og fjernet 10.000 m3 gammel veg. Det er 22 nødtelefoner i tunnelen, 44 brannslukkere og 16 vifter. Det er rømningslys for hver 62,5 meter og 3 tekniske rom for trafo, batteri og styring. Tilgjengelige radiokanaler er P1, P4 og kanal 24. Langnestunnelen er 1710 m lang, har 2 kjørefelt og aksellasten veier 10 tonn. Det er 1 snunisje, 7 havarilommer inne i tunnelen og en utenfor.