Betongfeber

- Betongfeber er et godt utrykk for stemningen og holdningen til betong i Norge. Betong er på moten, slår formann i Norsk betongforening, Einar Aassved Hansen, fast.

Betong nevnes stadig oftere i media med positivt fortegn. Det legges vekt på betongens rene og moderne uttrykk, spennende design, formbarhet og estetikk.

- Betong som et synonym på noe grått og trist slik det ofte var for kort tid siden nesten fraværende. Årsakene til dette er mange og sammensatte men det at betongbransjen innså at den var en bransje med mange felles interesser var avgjørende, uttalte Aassved Hansen fra talerstolen under innledningen av Norsk Betongdag i Trondheim tirsdag.

Samlingen av bransjen for å vise frem de felles interessene, ble kanalisert gjennom byggutengrenser.no.

- Denne satsingen har vært en ubetinget riktig og suksessfull satsing. Med mer en 70 virksomheter som medlemmer representerer byggutengrenser.no mur- og betongbransjen, og den er blitt en viktig kanal som leverer i henhold til sin målsetning, utdyper Aassved Hansen.

Han kom blant annet også inn på det store forskningsprosjektet i betongbransjen, COIN.

Selv om mye er blitt bedre i betongbransjen de senere årene, er det fremdeles utfordringer å ta tak i.

Tre sentrale punkter er:
* Rekruttering og tilgang på kvalifisert arbeidskraft
* Bygningsmessig og håndverksmessig kvalitet og riktig kompetanse.
* Vilje og evne til nyskapning og innovasjon i den enkelte bedrift.

- Noen av disse utfordringene er det Norsk betongforening vil møte med vår nye strategi som ble lagt frem på mandagens strategimøte. Vi ønsker å satse på faglig kvalitet, på kunnskap og på de unge samtidig som vi ønsker at det skal være attraktivt for alle å engasjere seg i Norsk betongforening. Vi vil i kommende treårsperiode prioritere det faglige arbeidet. Det gjenspeiles seg i visjonen: "Norsk betongforening skal være betongbransjens forum for utvikling av faglig kompetanse og teknologi", sier Aassved Hansen.