Viktig kritikk av vegvesenet

Vi synes granskningsrapporten som nå er overlevert samferdselseministeren etter Hanekleiv-skandalen, er nyttig. Den avdekker tildels kritikkverdige forhold. Den forteller også litt om de holdningene som rådet i Statens vegvesen den gangen.

I rapporten går det frem at rolle- og ansvarsdelingen ikke var tilstrekkelig klarlagt på 1990-tallet. Den hevder også det samme som vi har hevdet, nemlig at omorganisering av hele vegeteaten hadde skapt usikkerhet om roller og ansvar. Man var veldig opptatt av å kontrollere private entreprenører, men å kontrollere sine egne beregninger og produksjoner i egenregi var ikke en prioritert oppgave.

Rapporten slår også fast at systematisk kvalitetskontroll manglet. Rapportering av risiko var heller ikke systematisert. Vegdirektoratet kontrollerte ikke at organisasjonsmodellen fungerte etter hensikten.
Uklarhet fikk leve videre i organisasjonen, heter det videre i rapporten.

Vi har aldri forstått, og det har tydeligvis heller ikke samferdselsministeren, at ikke Statens vegvesen satte alarmklokkene i gang etter raset i Oslofjordtunnelen. Denne saken ble bare glattet over som en enkeltstående episode. Hadde man gjort en skikkelig og grunnleggende jobb etter denne hendelsen, da hadde man kanskje unngått Hanekleivskandalen.

Nå er det å håpe at alle kan lære noe av dette. Vi håper også at prestisje og gammel hovmod kan stå for fall.Vi er overbevist om at et tett og nært samarbeid mellom offentlige myndighetere og profesjonelle entreprenører/aktører er det som gir mest igjen for skattepengene. Alle må kjenne sine roller - og alle må forstå hvordan man kan få til samspill.