Tømmerbiler kjører ulovlig på norske veier

Mange norske kommune- og fylkesveier er ikke dimensjonert for de enorme tømmerbilene. Transportbransjen mener sjåførene presses til å kjøre ulovlig.

For å effektivisere transporten har Vegdirektoratet økt lovlig totalvekt for vogntog fra 50 til 56 tonn. Forutsetningen er at transporten bare skal skje på veier som tåler denne vekten.

På store deler av veinettet er det ulovlig å kjøre med så tunge vogntog som forskriften nå tillater, skriver Aftenposten.

Mange veier er atkomstveier i tilknytning til tømmermottak. De fleste er kommunale eller fylkeskommunale veier, hvor lovlig vektgrense er fra 32 tonn til maks 50 tonn.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og andre i bransjen hilser den nye forskriften velkommen, men mener den blir bortimot umulig å følge. Administrerende direktør i NLF, Gunnar Apeland, mener den nye forskriften skaper et utilbørlig press på transportørene til å bryte regelverket. Skal tømmeret fram, må sjåførene i stor grad bryte loven.

- Nesten samtlige av dagens tømmervogntog er på 56-60 tonn. Dette er de største bilene på norske veier. For å få tømmeret fra det ene stedet til det andre, presses dermed sjåførene til å bryte loven daglig, mener han.

Vegdirektoratet bekrefter at man i teorien ikke kan kjøre på mange veier med den nye forskriften, men forventer at selskapene følger loven.