Bygger dobbeltspor for 287 millioner

T. Stangeland Maskin starter i disse dager arbeidene med tredje parsell på dobbeltsporet Sandnes-Stavanger.

Kontrakten er den andre som Stangeland Maskin utfører for Jernbaneverket på dobbeltsporet, og prosjektet har en verdi på 287 millioner kroner.

Parsellen mellom Sandnes-Lurahammeren er tredje parsell av fire som utgjør byggingen av dobbeltspor Sandnes-Stavanger. Strekningen er på 3,2 kilometer. Hele dobbeltsporet skal stå ferdig høsten 2009. Siste parsell mellom Hinna-Stavanger har anleggsstart april 2008.

I tillegg til nytt dobbeltspor på den totale 14,5 kilometer lange strekningen bygges det tre holdeplasser: Gausel, Jåttåvågen og Paradis. Mariero holdeplass flyttes og Hillevåg legges ned. Jernbaneteknisk anlegg og nåværende skinnegang på eksisterende spor oppgraderes. De er godt i gang med den nye holdeplassen i Jåttåvågen. Veidekke utfører arbeidene ved den nye Gausel holdeplass.

Togstasjonen i Sandnes sentrum vil stå som i dag, men får nytt jernbaneteknisk anlegg. Jernbanesporet som fører til Sandnes havn blir fjernet.
Utbyggingen legger grunnlag for økt satsing på kollektivtilbudet på Nord-Jæren. Kapasiteten er i dag sprengt. Når anlegget står ferdig kan det kjøres lokaltog hvert 15. minutt i begge retninger Sandnes-Stavanger mot dagens halvtimes ruter.