- 60 prosent mener sjåførmangelen er et problem

Funn fra den mest omfattende undersøkelsen i logistikk og transport, Norsk Logistikkbarometer 2007, viser at 60 prosent av de spurte opplever sjåførmangelen som en utfordring.

Nye EU-regulativer har forverret kapasitetskrisen i bransjen, siden strekninger som før kunne dekkes av én sjåfør nå må deles opp og fordeles på enda flere biler og sjåfører. I tillegg rapporterer 70 prosent av bedriftene om at båt og bane er for dårlig utbygd til å være et reelt alternativ. Norsk Logistikkbarometer 2007 ble lansert på konferansen Transport og Logistikk onsdag.

Norsk Logistikkbarometer 2007 er en kartlegging av næringslivets oppfatning av samferdselspolitikken og dagens kapasitetsutfordring med sjåførmangelen som det fremste eksemplet. Marianne Rygvold fra Idea Consulting er sammen med studierektor ved BI, Eirill Bø, og markedssjef for Trondheim Havn, Rolf Aarland, ansvarlige for undersøkelsen. Rygvold kan fortelle om foreløpige tall som bekrefter problemene mange opplever som transportkjøpere. Norske bedrifter opplever manglende åpenhet og uvilje mot å dele informasjon bedriftene i mellom som et stort hinder for å effektivisere forsyningskjedene. Dermed går det tapt en enorm mulighet til å øke norsk næringslivs konkurranseevne.

- Norsk næringsliv risikerer å tape i konkurransen med utenlandske selskaper hvis kapasitetskrisen i transporten vedvarer og det ikke satses på utvikling av infrastrukturen, sier Marianne Rygvold. Hun forteller videre at som følge av den manglende satsningen så vurderer ikke mange næringslivsaktører jernbane og båt som løsninger. Det legges ikke til rette for transportmuligheter som både er miljøvennlige og kan forbedre konkurranseevnen.

Dette var også tema da NHO presenterte sitt rykende ferske dokument på konferansen i dag. Med SamferdselsLøftet ønsker NHO å synliggjøre transportens betydning for næringslivets konkurranseevne og anbefale strategier, investeringer og virkemidler. Det er første gangen i historien at hele NHO-fellesskapet har gått sammen om et slikt helhetlig samferdselspolitisk forslag til handlingsplan. NHO forslår en strategi der dagens investeringsnivå forseres fra 50 år til 20 år, hvor det tyngste løftet skjer de første ti årene med fokus på hovedpulsårene i transportsystemet, det såkalte stamnettet.

- Det er på tide med konkurransefremmende samferdselsinvesteringer, som også vil komme miljøet og kollektivtrafikken til gode, sier Petter Haas Brubakk, som er styreleder i Transportbrukernes Fellesorganisasjon og direktør for næringspolitikk i NHO.

I tillegg til de blodferske rapportene har ikke røyken fra statsbudsjettet lagt seg og dette blir lagt til grunn for diskusjonen på morgendagens samferdselspolitiske paneldebatt med sentrale politikere fra Transportkomiteen som deltakere.

Konferansen Logistikk og Transport åpnet onsdag med HKH Kronprins Haakon til stede. Konferansen har samlet nærmere 600 deltakere og er den største innen logistikk og transport i Norge. Konferansen går over to dager og i dag vil viktige samferdselspolitiske spørsmål bli debattert med medlemmer av Transportkomiteen i panelet.

- Kronprinsen var tydelig godt fornøyd med det han fikk se og høre, sier en engasjert Jo Eirik Frøise, direktør for Transportbrukernes Fellesorganisasjon.