Storslagen Lofast

Storslagen Lofast

LOFAST del II

Sted: Strekningen Gullesfjordbotn i Kvæfjord kommune til Raftsundet i Hadsel kommune

Prosjektkostnad: 1.1 milliard kroner

Veglengde Lofast del 2: 29.6 km

Byggherre: Statens vegvesen Region nord

Hovedentrepriser:
Vegbygging fra Gullesfjordbotn til Austerstraumen bru inkl. Sørdalstunnel: AF Anlegg
Austerstraumen og Vesterstraumen bruer, Lakselva bru, Ytrekvanto elv og Svartskardelva: Mesta anlegg
Veibygging fra Vesterstraumen bru t.o.m. Ingelsfjordtunnelen, 6,5km, pukk og asfalt: Veidekke Entreprenør
Fra Ingelsfjordtunnelen og frem til Raftsundet inkl. Storåstunnelen og Raftsundtunnelen: Leonhard Nilssen & Sønner

Tekniske entrepriser:
Raftsund, Storås og Ingelsfjordtunnelen: Mesta Elektro - Sørdalstunnelen:
Eltel Networks - Automasjonsentreprise: Spider Industrier - 17,5 km rekkverk: Nordnorsk Veisikring - Leveranse av vifter til alle tunneler: Ofas Tunnel

Underentrepriser for:
AF Anlegg: Målselv Maskin & Transport - Sortland Entreprenør - Giertsen Tunnel - NCC Profilbetong - Arild Benjaminsen
Mesta Anlegg: Ferdigbetong Anlegg - Buldozer- og maskinlag - Båsum Boring Trøndelag - Ruukki - Seløy undervannservice - Leonard Nilsen & Sønner: Atle Mathiassen - Hålogaland Grus og Betong - Schjelderup Maskin
Veidekke Entreprenør: Kolo Veidekke - Alf Brekke

Se video av hvordan traseen mellom Raftsundbrua og Gullesfjorden så ut før veibyggingen ble startet. (Ekstern lenke)

Byggingen av Lofastvegen var i perioder et strabasiøst slit og et forsøk på samarbeid med naturkreftene. Det er lett å glemme når man har fått være med på en fantastisk prøvetur i krystallklart septembervær.

Avslutningsarbeidene på Lofast - Lofotens fastlandlandsforbindelse - nærmer seg med stormskritt. Den totalt 51 km lange strekningen er bygget med ett mål for øye: å gi Lofoten fergefri forbindelse. Dette vil ha enorm betydning for turistnæringen, men også for befolkningen i hele regionen. Kommunikasjon for et stort antall mennesker på et tidvis overbelastet vegnett - og lange ferjekøer - vil nå for det meste være en saga blott.

Strid om traséer
Totalt er det snakk om ca 1,4 milliarder for de 51 kilometerne med vei, tunneler og bruer gjennom tidligere nesten ubesudlet natur. Den 21,4 km lange Lofast Del I gikk fra Fiskebøl til Raftsundet og kostet ca 400 millioner kroner. Den sto ferdig i 1998, men debatten om videre trasévalg fortsatte høylytt. Alle så betydningen av få veien gjennom sitt område, selv om naturvernerne mente veien ville være et naturinngrep.

Den siste delen vil bli på 29,5 km og gå fra Raftsundet til Gullesfjordbotn. Navnet Lofast til tross, det er med en viss innvendig kløe enkelte i Lofoten motvillig må innrømme at Lofast ikke går gjennom Lofoten i det hele tatt, men derimot gjennom billedskjønne Vesterålen.

Den nye vegen blir en del av stamvegen E 10 fra riksgrensen på Bjørnfjell til Å i Lofoten, og vil gå gjennom et særs kupert terreng. Den 6,5 brede meter vegen er skåret inn i bratte kløfter, lagt over dype juv, gjennom fjell i fire tunneler, båret over to fjordarmer, gjennom surklende myr, og beskyttet mot jord - og snøskredfare ved hjelp av sinnrike rasvoller og fanggrøfter. Alt dette gjennom postkortmotiver i nasjonalromantiske scenerier. Som sagt, idyll nå, men et barskt helvete når styggværet sendte snøkjærringene sideveis rett i fleisen på numne entreprenører langt ut i ødemarken.

Lofast Del II vil komme på 1,1 milliard kroner inkludert mva. Strekningen er delt i fire entrepriser. AF Anlegg har den første strekningen på 14,6 km fra Gullesfjordbotn, gjennom den 6, 3 km lange Sørdalstunnelen frem til Austerstraumen bru. I villmark fullstendig uten infrastruktur, kunne arbeidet på store deler av Lofast og i Sørdalstunnelen kun ha et angrepspunkt. Logistikkutfordringer og miljøhensyn gjorde samtidig drift fra begge sider uaktuelt. All masse i tunnelen måtte derfor fraktes ut samme vei. På slutten innebærer det en tur/returavstand for hvert lass på over 12 kilometer.

Øksfjordkryssing
Strekningen over Øksfjorden via Austerstraumen bru (196 m) og Vesterstraumen bru (305 m) hadde Mesta ansvaret for. Maskiner og utstyr ble skipet inn og provisoriske kaianlegg ble anlagt i fjæra. Omsider kunne stålementene på 100 meters lengde og opptil 370 tonn, fra Scanbridge, skipes inn på lektere og forsiktig og feilfritt løftes på plass - med to centimeters klaring. De to bruene over Øksfjorden ligger i et av veiens vakreste partier, vei og bruer går i en smekker kurve og rammer inn en storslagen utsikt til Møysalen nasjonalpark i nord.

Fra Øksfjorden er vi inne på Veidekkes parsell langs Ingelsfjordeidet og inn i Ingelsfjordtunnelen. Strekningen er på 6 km, og tunnelen er på 1260 meter. Leonhard Nilsen & Sønner har bygget den fjerde og siste parsellen på 7,2 km fram til Raftsundet. "De fire store" har alle knyttet til seg underentreprenører og leverandører på det enorme arbeidet som skulle gjennomføres, noe som har fått stor betydning for den regionale delen av næringen. ¨

Sørdalstunnelen på 6370 meter markerer starten på flere tunneler. Vår hjelpsomme guide på den utrolige vegstrekningen, prosjektleder i Statens Vegvesen, Einar Karlsen har vært med siden starten på Del II. Han er en sann entusiast med et oppkomme av detaljer om prosjektet. Han kan ikke få fullrost samarbeidspartnere og entreprenører nok. - Det er ikke bare byggeteknikk på høyt nivå, men i høyeste grad også praktisk problemløsing, sier han om den krevende anleggsperioden. Den høytidlige åpningen vil som planlagt bli 1.desember, der Slottet har informert om at HKH Dronning Sonja vil representere Kongehuset.

La naturen ta tilbake
Utbyggingen av Lofast har som nevnt vært gjenstand for debatt når det gjelder inngrepene i naturen. Statens Vegvesen har bidratt med et lite, men sannsynligvis svært viktig bidrag for ikke å gjøre forandringene større enn nødvendig. I begrenset omfang er teknikken med naturlig revegetering forsøkt i Oslofjordprosjektet.

Prinsippet er en omsorgsfull håndtering av massene, ved at det øverste laget, som er biologisk aktivt, skaves forsiktig av og tas vare på. Det inneholder viktige frø og rotvekster og skal legges tilbake på toppen der det er tatt av, etter at vegarbeidet er avsluttet. Vi er vant med å se velfriserte golfplener langs vegbanen. Det vil du ikke oppleve langs Lofast. Landskapsarkitekt Elisabeth Kongsbakk leder dette arbeidet, og instruerte maskinførerne om at hun ville ha det "litt rufsat" på toppen.

- Det at vi har fått lov å legge vei i et så storslått landskap er utrolig. Vi grenser opp til landskapsvernområder og til Møysalen Nasjonalpark. Det er jo om å gjøre å dempe ned veien, det er omgivelsene som fortsatt skal være attraksjonene her, sier Kongsbakk.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter