Moss Lufthavn Rygge

Moss Lufthavn Rygge

Moss Lufthavn Rygge

Sted: Rygge

Prosjektkostnad eks mva: 900 millioner kroner

Prosjekttype: Lufthavn

Byggherre: Rygge Sivile Lufthavn (RSL)

Bruttoareal: Terminalbygg 16.000 kvm, flyoppstillingsplass 50.000 kvm, atkomstvei: 2 km, P-hus: 2500 plasser

Hovedentreprenører: Skanska (terminalbygg), Råde Graveservice (flyoppstillingsplass), Lyshaugen Entreprenør (atkomstvei og p-plass), P-hus: adm. av Skanska

Arkitekt: Hille Melbye og Astrup og Hellern

Prosjektledelse: Siv.ing. Inglingstad & Tørnqvist

Rådgivende ingeniører: RIB, RIE: Multiconsult -  RIBR: Rambøll Norge / Egil Berge -  VVS: Erichsen & Horgen

Underentreprenører og leverandører: Prefab betong: Contiga / Kynningsrud -  Grunnarbeider: Råde Graveservice / Lyshaugen Entreprenør -  Tømmerarbeider: Noveta -  Flisarbeider: Mjøndalen Mur og Puss -  Gulvsliping: Norsk Epoxy -  Kjerneboring: Stensetting -  Mur og pussarbeider: Murerfirma Jan E. Engebretsen -  Fasadelementer: Icopal Metall -  Rørlegger: NVS Nofamo -  Ventilasjon: Oras -  Elektro: Totaltek Østfold -  Stål: SKV Stene-Kjesbu-Vilster / Stokke Stål -  Trapper/rekkverk: Eidskog Mekaniske Verksted -  Karuselldører: Boon Edam Skauan -  Malerarbeider: Thorvaldsen & Lillevik -  Innredning: Sørlie Prosjektinnredning -  Branntetting: Kaefer Isolering -  Aluminium og glass: Brødr. Bøckmann -  Tak: Icopal Tak Øst -  Tømrerarbeider: Bjørn Hansen Construction

Europa og verden bør gjøre seg klar for Østfoldregionen. Den nye flyplassen til 900 millioner på Rygge blir bindeleddet på reisen.

- Jeg er meget imponert over det som er fått til her, og det er ikke mange løsninger jeg ville gjort annerledes. Måten de har valgt de prosjekterende på må ha vært vellykket, sier Moss Lufthavn Rygges nye terminalsjef Endre Stephensen, som har 32 års erfaring innen både sivil og militær luftfart.

Det siste kan komme godt med. Driften av den nye flyplassen i Østfold er unik i Norge. Luftforsvaret har konsesjonen og dermed ansvaret for flyene fra de forlater terminalbygget. Driften av den sivile flyplassen og ansvaret for flyene på bakken foran terminalbygget er det Rygge Sivile Lufthavn (RSL) som er ansvarlig for. Store forandringer måtte til når en militær flyplass også skal dele luftrom, landingsstripe og en rekke fellestjenester med en sivil del. RSL har bidratt med 200 millioner til noen av de investeringer som Forsvaret har foretatt med infrastrukturen på Rygge. 

Rygge Sivile Lufthavn ble dannet i 1999. Å knytte Østfold til resten av Europa, ville være det største løftet regionen hadde sett. Det var det mange som så tidlig. Derfor er også de viktigste aktørene og eierne i RSL nå Orkla ASA, Thon Holding AS, og Borregaard Industrier, foruten fylkeskommunen og Østfold Energi.

Konsesjon om drift av sivil luftfart kom på plass i slutten av 2004. De første spadestikkene til den 2,4 kilometer lange atkomstveien til flyplassen ble foretatt av Lyshaugen Entreprenør 15. mai i 2006. Midt i august samme år var Skanska i gang med terminalbygget, og fikk raskt erfare vanskelige grunnforholdene med opptil 15 meter leire. Hele grunnen ble kalkstabilisert med 130.000 løpemeter peler. En formidabel jobb, med tre rigger i drift i tre måneder.

Råde Graveservice fikk det ikke lettere med sin kontrakt på flyoppstillingsplassene. 50.000 kvm ble med hele 400.00 løpemeter med vertikaldrensrør, fylt over et filterlag og lagt på halvannen meter stein over nivået for å overbelaste grunnen. Setningsmålere viste at det i løpet av seks måneder sank ned til 70 - 80 cm. Setningen avtok og gikk i null. Steinfyllingen ble tatt av, det ble lagt på et topplag og asfaltert.

Anlegget ble godt og grundig prosjektert, det viktigste var å få opp et riktig dimensjonert bygg, anpasset definerte utfordringer og oppgaver. Tidsaspektet gjorde at Moss Lufthavn Rygge i hovedsak er bygget med elementer. Betong- og stålelementer fra Contiga, tak fra Lett Tak og veggelementer. Den første offisielle flygingen er 17. oktober, innen den tid skal terminalen stå ferdig. Kynningsrudgruppen har hatt tre divisjoner i arbeid med fundamentering og prefableveranser til p-huset, som er gruppens aller største kontrakt til nå.

Nærmeste nabo til flyplassen er hoveddrikkevannkilden Vansjø. Det setter premissene for noen av de store investeringene som er lagt ned i forebyggende miljøtiltak på Rygge. Miljøkravet er på 85 prosent oppsamling av utslipp. Under avisingsplattformen ligger det spesielle membranløsninger med et oppsamlingssystem for kjemikalier benyttet til avisingen.  Også langs taxebaner, der det også kan tenkes å være avrenning, er det installert systemer som frakter væske til renseanlegget. Målestasjoner i hele rensesystemet skal kunne varsle og gi kontinuerlig tilbakemelding på mengde og konsentrat av ulike stoffer i systemet.

Det nye terminalbygget har en nitidig logistikk designet og dimensjonert for kommersiell luftfart. Terminalbygget er dimensjonert for stor trafikk, uten at det spilles hasard med sikkerhetstiltakene. På Rygge er det brukt den aller siste kunnskap om adgangs -, og sikkerhetskontroll og kontroll av vareleveranser, og du vil raskt oppdage et nøkternt og effektivt bygg.

- Vi hadde aldri bygget flyplass før. Allikevel sa vi at planen var å bli ferdig 3. september i -07, pluss en måned for innredning og driftsetting. Nå er vi her, og oppstart er i oktober som planlagt, sier prosjektleder for RSL, Arne Inglingstad. Han har dratt i trådene og hatt en finger med i det meste underveis, og forteller om orienteringen mot brukerne og kvalitetssikringen av driften mot driftsselskapene. Et usedvanlig godt samarbeid, goodwill og entusiasme er stikkord i prosjektet, der alle har vært oppsatt på å hjelpe hverandre. Han berømmer både Forsvarsbygg, myndigheter og entreprenører for en åpen og grei tone, og vilje til raskt å løse problemene som oppsto. 

- I en tid med håndverkermangel fikk vi eksempelvis hele sju mureranbud, det sier litt om viljen til å ville bidra. Vi ønsket oss ildsjeler som ville bygge og drive flyplass i Østfold. Derfor er det gledelig at det er et stort lokalt innslag. Østfoldentreprenørene har vist at de er svært konkurransedyktige og samarbeidsvillige, sier Inglingstad.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter