Sikrer full tilgang for frittstående bilverksteder

Europakommisjonen har nylig fattet fire vedtak som bidrar til å sikre at frittstående bilverksteder får den tekniske informasjonen som er nødvendig for å utføre bilreparasjoner på lik linje med merkeverkstedene.

Bilprodusentene DaimlerChrysler, Toyota, General Motors og Fiat har påtatt seg konkrete forpliktelser om hvordan de skal gi slik informasjon, som er gjort bindende ved kommisjonens vedtak. Andre bilprodusenter bør også gjennomgå sin praksis for å sikre at de opptrer i samsvar med konkurransereglene, skriver Konkurransetilsynet på sine nettsider.

Bakgrunnen for vedtakene er undersøkelser Europakommisjonen har gjort av bilprodusentenes praksis på dette området. Undersøkelsene viste at det var risiko for at frittstående verksteder kunne bli presset ut av markedet på grunn av mangelfull tilgang på teknisk informasjon om disse biltypene. Avtalene mellom bilprodusentene og deres autoriserte verksteder kunne i så fall være i strid med forbudet mot konkurransebegrensende samarbeid (EF Artikkel 81), og bilprodusentene valgte derfor å gjøre avtaler om hvordan frittstående verksteder skal få full tilgang til nødvendig teknisk informasjon på tilsvarende vilkår som merkeverkstedene. Avtalene er bindende i og med kommisjonens vedtak, og brudd på forpliktelsene kan medføre bøter.

Vedtakene inneholder en spesifisering av hva slags teknisk informasjon som skal gjøres tilgjengelig. Det presiseres at all informasjon som er tilgjengelig for merkeverkstedene også skal gjøres tilgjengelig for frittstående verksteder på ikke-diskriminerende vilkår. Dette gjelder også merkespesifikke spesialverktøy. Informasjon om tyverisikring og lignende er unntatt, men ikke dersom unnlatelse av å gi slik informasjon hindrer frittstående verksteder i å utføre andre typer reparasjoner. Produsentene skal også etablere en prisstruktur for tilgang til informasjon som er tilpasset de frittstående verkstedenes behov, og slik at de ikke diskrimineres i forhold til merkeverksteder.

Det er fattet vedtak mot DaimlerChrysler, Toyota, General Motors og Fiat, men kommisjonen oppfordrer også andre bilprodusenter til å gjennomgå sin egen praksis for å sikre at teknisk informasjon er tilgjengelig i samsvar med konkurransereglene.

Konkurransetilsynet foretok i 2005 en undersøkelse som viste at mange av de norske bilimportørene ikke hadde god nok kjennskap til reglene om at frittstående verksteder har rett til å få teknisk informasjon for å utføre reparasjoner og at de hadde mangelfulle systemer for å gi slik tilgang. I Norge gjelder tilsvarende regler som i EU (forskrift av 17. august 2004 nr. 1197 § 4 annet ledd), så kommisjonens vedtak om hvordan teknisk informasjon skal gjøres tilgjengelig vil derfor også ha betydning her. Konkurransetilsynet legger til grunn at bilimportørene har gjennomgått sine systemer, slik at frittstående bilverksteder nå har tilgang til nødvendig teknisk informasjon og opplæring på tilsvarende vilkår som merkeverkstedene.

Les spørsmål og svar om kjøp og reparasjon av personbiler