Trenger nye skinner, kjøper nye tog

Jernbanesatsingen de siste årene har handlet om å kjøpe nye tog. Skinner og teknisk utstyr er gammelt og forårsaker nå over halvparten av forsinkelsene.

- Togene våre kan kjøre langt raskere i dag, med bedre skinnegang. Det hjelper ikke å kjøpe ny bil hvis veien er dårlig. Halvparten av gangene togene står, så skyldes det problemer med infrastrukturen, forteller Anne Rygg, kommunikasjonssjef i NSB persontog til Aftenposten.

Kilder avisen har snakket med kritiserer politikernes jernbanesatsing de siste årene, og advarer om at samme feil er i ferd med å skje igjen:

Når politikerne har sagt de vil ha mer tog, har det som oftest betydd flere tog, altså flere togsett. Få har vist interesse for om det har vært plass til disse nye togene, eller om skinnegangen som ligger der, har gitt muligheter til å bruke fartsegenskapene. Frem til år 2000 har så godt som all kapasitetsøkning i jernbanen handlet om flere tog, sier kildene.

De neste sju årene kan NSB komme til å fornye togparken for mange milliarder kroner, ifølge de samme kildene.

Samtidig blir det i Jernbaneverkets innspill til ny Nasjonal transportplan for 2010 - 2019 understreket at det kreves langt høyere investeringer til skinner enn tilfellet er i dag.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier til Aftenposten at regjeringen har det nødvendige engasjementet med tanke på jernbanesatsing.

- Hva som har skjedd i tidligere tider, får de svare for som tok beslutningene. Det kommer nå en utredning om høyhastighetsbaner, og da blir spørsmålet om vi velger å satse på en slik løsning. Akkurat nå haster det mest med dobbeltspor i intercityområdet, sier Navarsete.