De viktigste stamveiene taper

- Vi må bygge ut de viktigste stamveiene, sier Finn Bergesen jr, administrerende direktør i NHO. I neste års statsbudsjett er det i stedet de øvrige riksveier det satses på.

Finn Bergesen jr. synes det er positivt at bevilgningene til samferdsel har økt også i 2008-budsjettet og at rammen i Nasjonal Transportplan innfris. Økningen til jernbane ønskes også velkommen. - Regjeringen ønsker å satse mer offensivt på det sekundære riksveinettet. Det er bra. Men det må ikke gå på bekostning av stamveiene, sier Bergesen jr.

Få nye stamveiprosjekt
Det er kun gitt rom for å igangsette få nye prosjekter på stamveinettet. Regjeringens intensjoner om et godt utbygd stamveinett følges bare opp med mindre bevilgninger til nye tiltak.

- Vi kan ikke sette byene opp mot distriktene. Byene er navet for næringslivets transporter. Distriktene er avgjørende for å opprettholde bosetting og avlaste byregionene, sier NHO-sjefen.

- Å innfri dagens NTP-ramme betyr i stor grad bare at etterslepet i investeringer blir innhentet og oppgradering av veinettet til minstestandard. I tillegg til bevilgninger til allerede igangsatte stamveitiltak og økte investeringer i sekundære riksveier må det bevilges penger til nye større stamveiprosjekter, med påvist samfunnsøkonomisk nytte og positive regionale ringvirkninger.

Jernbane
Det foreslås en økning i bevilgningen til jernbane. NHO støtter denne satsingen, men profilen må bli enda tydeligere, mener Bergesen jr:

- Sats på godstransport på lenge strekninger og persontrafikk i byen. Særskilt viktig for næringslivets transporter er det at kapasitet og fremføringshastighet økes for gods på de lengste banestrekningene.