Uten et nytt frø

Lofast er det største veganlegget i Europa der det satses fullt ut på naturlig revegetering. Stedets egne planter tar langsomt landskapet tilbake.

Naturlig revegetering er en miljøvennlig metode som bringer områdets egen vegetasjon tilbake etter inngrep i naturen. Før gravemaskinene for alvor satte i gang ble det øverste jordlaget nennsomt skavet av med spiredyktige røtter, plantedeler og frø. Disse massene ble lagret i egne deponi atskilt fra andre masser. Etter at vegbyggingen var fullført har gravemaskinene lagt de biologisk aktive vekstmassene tilbake på toppen.

Etterligner naturen
- Jorda legges løst tilbake, uten klapping og glatting som er vanlig når det skal såes. Sideterrenget får et røffere og mer ujevnt utseende enn vi er vant med, men slik ser jo naturen ut. Klapping og glatting komprimerer luftlommene i jorda og hemmer spiring, forteller landskapsarkitekt Elisabet Kongsbakk i Statens vegvesen.

Hun var bekymret for at regnet ville skylle vekk jorda i de svært bratte skråningene.
- Med de vekstmassene vi har i dette anlegget ser det ut til at vannet i stedet trekkes rett ned i jorda, forteller landskapsarkitekten.

Økologisk metode
- I følge norske miljømyndigheter er den største trusselen mot det biologiske mangfoldet oppstykking av naturområder og spredning av fremmede arter. Lofast er et stort inngrep i naturen, men vi ønsker at vegen skal være et lavmælt byggverk, sier Elisabet Kongsbakk. Derfor tilrettelegger Statens vegvesen for at naturen skal ta tilbake arealene inn mot vegen.

- Gresset i kommersielle frøblandinger hemmer etablering av de naturlige plantene fordi gress vokser raskt og er sterkere enn konkurrentene. I en biologisk sammenheng representerer frøblandingen fremmede arter, forklarer Kongsbakk.

Ukjent mark
Lofast åpner opp et helt nytt område i Lofoten som har ligget nesten uberørt. Anlegget grenser helt opp mot Møysalen nasjonalpark, et landskapsvernområde og et vernet vassdrag. Selv lofotværinger flest har aldri vært i landskapet der tunneldrivere, vegbyggere og mange andre har jobbet i årevis med fastlandsforbindelsen.

- For oss er det et overordnet mål å dempe ned vegen som inngrep og konstruksjon, sier Kongsbakk. Dette er en helt ny måte å arbeide på som stiller helt andre krav til entreprenøren.

- Vi har kontraktsfestet opplæring av alle maskinførere for å forklare hva vi ønsker å oppnå. For at det ikke skal gå på yrkesstoltheten løs å etterlate seg rufsete skråninger må vi fortelle hvorfor vi bruker en miljøvennlig metode og hva det krever av dem, sier hun.