Bergensbanen: Sikringsarbeider ved Ristesund

Deler av Bergensbanens strekning mellom Hallingskeid og Myrdal blir stadig rammet av ras.

Det mest utsatte partiet er ved Ristesund i Grøndalen og der er det igangsatt arbeider for å gjøre banen mindre sårbar, melder Jernbaneverkets nettsted. Bergensbanen ligger på en hylle i fjellsiden i Grøndalen. Ved Ristesund, der raset gikk natt til mandag 20.januar, ble det i sommer satt i gang arbeider med å sprenge plass for en rasvoll på innsiden av sporet. Denne vollen skal, når den er ferdig, medvirke til å fange opp snømasser og dempe farten på rasene som nesten hvert år går her. -I tillegg planlegger vi å bygge tak over banen i forlengelsen av rasvollen, sier regiondirektør Truls Hegrenæs i Bergen. Til disse arbeidene er det satt av 17 millioner kroner, men det er mulig at vi nå må utføre tiltak på en lengre strekning enn først planlagt. Årsaken er at det siste raset var større og bredere enn på svært lenge. Det finnes fra før av en rekke tiltak på forskjellige steder i Grøndalen som skal varsle om ras. -Det viktigste er at mastene for kontaktledninger er konstruert for å knekke når de påføres belastningene fra et ras, forteller Hegrenæs. Dermed vil kjørestrømmen til togene bli borte når det går ras. Utfall av kjørestrøm på denne strekningen betyr at vi kan gå ut fra at årsaken er ras, sier han. I tillegg er det satt opp rasvarslingsgjerder på enkelte partier. Dette vil også nå bli vurdert satt opp på Ristesund. Den rasutsatte strekningen i Grøndalen er nå trafikkert i nesten 100 år og den er hvert år en belastning for oss på Bergensbanen, sier Hegrenæs.