Jappetiden er tilbake

To av tre spurte i en ny undersøkelse mener vi er inne i en ny jappetid.

 

undersøkelsen, som er utført av Synovate MMI for Postbanken, svarer 40 prosent at de har alt de trenger, men likevel handler nytt fordi de har lyst. I aldersgruppen 15 til 25 år er andelen som sier dette, hele 71 prosent.
- Vi lever i et samfunn med overflod, og det er en del mennesker som vil vise at de har lyktes og tjent penger. Det vises materielt med fine biler og pene klær, sier forbrukerøkonom Ellen Dokk Holm i Postbanken til Aftenposten.

30 prosent sier dessuten at de kjøper ting de egentlig ikke har råd til. De yngste sier også i stor grad at det å kunne kjøpe alt de ønsker, ville gjort dem lykkeligere, og 47 prosent tenker bare på i dag, og bekymrer seg ikke for det som kommer.

- Å handle ting man egentlig ikke har råd til, og bli lykkeligere av det, er helt klart en jappetendens, sier Holm.

Det synspunktet støttes av direktør Bjørn Skogstad Aamo i Kredittilsynet.
- Det er tendenser til jappetid i den forstand at husholdningenes gjeld øker med over 12 prosent i forhold til i fjor. Fortsatt har likevel de fleste husholdninger en sunn økonomi, med en gjeld de kan leve med. Det meste av det økte låneopptaket har vært knyttet til kjøp av større og bedre boliger, ikke til kortsiktig forbruk, sier Aamo.