Viktig kampanje

Byggenæringens Landsforening (BNL) starter neste år en storstilt omdømmekampanje. Første året har man tenkt å bruke tre millioner kroner til denne kampanjen.

Det er vel og bra.Vi har lenge vært opptatt av at omdømme blir satt på dagsorden. Flere av bransjeorganisasjonene har selv startet sine egne kampanjer. Nå kommer hele næringen med og det er vel og bra. Vi kom egentlig meget godt i gang i 2005 da det ble kjørt en rekke tiltak i forbindelse med byggenæringen gjennom 100 år. Sjelden eller aldri har vi sett så mange positive oppslag om byggenæringen som vi så som følge av denne aktiviteten.

Mange hevder at det er de useriøse bedriftene som ødelegger. Ja, alle cowboyene er en utfordring og de skader renomeet i sterk grad. Men dessverre ser vi daglig en rekke tilfeller hvor også de seriøse bedriftene kommer i miskreditt i forhold til sine kunder. Ofte skyldes dette kun slurv, tankeløshet og dårlig byggeledelse. Her kan næringen sette inn støtet straks - og mye negativitet kan unngås. Det er et stort forbedringspotensial.

Ellers er det viktig at alle ressurser blir samordnet. I byggenæringen er det allerede en god del profesjonelle aktører som arbeider med media og kommunikasjon. Det er viktig at BNL også bruker disse kreftene på en konstruktiv måte i den nye kampanjen. Da vil man få mye drahjelp - og ved å bruke den kompetansen som finnes i forhold til de reklamebyrå som skal lage kampanjen, kan man komme langt.