BNL gjør noe med sitt dårlige rykte

- Vi bygger landet og sikrer arbeidsplasser og sysselsetting i hver avkrok av landet. Likevel har vi dårlig omdømme.

Dette sa den norske Icopal-sjefen Lars Næss da han lanserte omdømmekampanjen for BNL-bedriftene på landsforeningens representantskapsmøte.

- Noen bransjer føler kanskje ikke at det er slik, og noen mener det gjelder de andre. Alle synes imidlertid at det er urettferdig, fremholdt Næss som i tillegg til å være nestleder i BNL-styret også er leder for landsforeningens omdømmeutvalg.

Bekymring
- Sannheten er at næringen som helhet i folks bevissthet ikke har den status vi mener vi er fortjent til. Dette vanskeliggjør rekruttering, vår posisjon innen det offentlige, oppmerksomheten innen det politiske liv og dermed våre overgripende rammebetingelser. Dette bekymrer styret og administrasjonen i BNL, fortsatte Næss som samtidig forkynte at det nå skal gjøres noe med det.

Kampanje
Omdømmeutvalget i BNL har en stund arbeidet med planer om en kampanje som skal bidra til å skille klinten fra hveten når det gjelder aktørene. Opplegget vil medføre noen forpliktelser for BNLs medlemmer samtidig som det gir medlemmer noe varig igjen for sitt medlemskap og deltagelse.

Målgruppen for kampanjen er i første omgang forbrukermarkedet.
- Via dem nås markedet for studenter og jobbsøkere, proffmarkedet, byggherrer og det offentlige og dermed også media. Og ikke minst alle ansatte i næringen som vil gå på jobb med ny stolthet fordi vi tar ansvar og vi er kjent for det, forklarte Næss.

Egne ressurser
Kampanjen, som vil benyttet slagordet "Vi bygger Norge", er tenkt finansiert av oppspart kapital. Oppstartkostnader og markedsføring er anslått til tre millioner kroner første året. Kostnadene er anslått til å bli lavere etterfølende år avhengig av behov for markedsføring.
På personellsiden vil et bli benyttet eksisterende ressurser i BNL og bransjeorganisasjonene. Virksomheten skal styres av en prosjektgruppe med EBA-sjef Jon Sandnes som leder. Reklamebyreået Tibe T er engasjert til å gi omdømmekampanjen innhold og til å utvikle materiell.

Kampanjelementer
Elementer som inngår i kampanjen er telefonnummer til et opplysningskontor for seriøse BNL-bedrifter og en klagetelefon. Videre utarbeides en guide, både på print og på nett, over BNL-bedriftene. Det vil også bli kjørt annonser rettet mot publikum med budskapet "Vi hjelper deg til å velge riktig firma".

Du kan lese mer om omdømme-kampanjen i Byggeindustrien nr. 13 som kommer ut 11. oktober.