X-trail overtar SUV-tronen

Nissans nye X-trail kjører rett inn på førsteplass i klassen for de små SUVene. Det sørger glimrende kjørekomfort, god plass, smarte detaljer og muligheten til å kombinere dieselmotor med automatgir for.

Nøkkeltall for Nissan X-trail 2.0 dCi 150 hk

Mål og vekt

Lengde/bredde/høyde: 4,63 x 1,785 x 1.685 m

Akselavstand: 2,63 m

Vekt: 1.625 kg

Bagasjerom: 479/603/1.773

Tilhengervekt: 1.350 kg

Tankvolum: 65 l

Dekkdimensjon: 215/65 16

Drivhjul: 4x4

Svingdiameter: 10,8 m

Bakkeklaring: 20 cm

 

Motor

Motorstørrelse: 1.994 cm3

Effekt: 150 hk v/4.000 o/min

Dreiemoment: 320 Nm v/2.000 o/min

Drivstoff: diesel

 

Ytelser

0-100 km/t: 11,2 s

Toppfart: 188 km/t

Forbruk: 0,81 l/mil ved blandet kjøring

Pris: fra 365.100 kroner

---

Pluss

Førerplass

Romslig

Motor

Automatkasse

Kjørekomfort

Driftssikkerhet

Pris med automatgir

 

Minus

Sidestøtte

Design
Nissan har valgt å beholde et røft og terrengbilaktig preg. Du faktisk skal se nøye på den for å oppdage forskjeller med forgjengeren.

Førerplass
Betydelig bedre enn forgjengeren. Instrumentpanelet er nå flyttet til rett foran føreren, slik vi vil ha det. Førerplassen er lett å finne frem i. Alt er der du venter å finne det. Setene har myk og komfortabel stopping, og kunne hatt bedre sidestøtte. Du sitter likevel meget godt. Sikten fra førerplassen er meget god. Ros til Nissan for mange flaskeholdere og smårom.

Passasjerkomfort
Baksetet er komfortabelt for to voksne. Tre har det greit hvis turen ikke er for lang.

Bagasjerom
Bagasjerommet er på 603 liter, og er lett å utnytte. Du kan ha forhøyet gulv i bagasjerommet, og to skuffer med plass til ting du ikke vil noen skal se. Med nedfelte seter disponerer du 1.773 liter.

Teknisk
Du kan velge mellom fremhjulstrekk, firehjulstrekk som kopler seg inn ved behov og permanent firehjulstrekk. En god løsning. I sommerhalvåret kan du trygt velge fremhjulstrekk og spare drivstoff.

Kjøreegenskaper
Ikke noen rallybil, men ligger stødig og godt på veien. Føles meget trygg. Bremsene tar raskt, jevnt og er lette å dosere. Styringen er langt mer presis enn på mange andre SUVer.

Kjørekomfort
Motor og girkasse passer fint sammen. Når du slår på fartsholderen har du en meget komfortabel langturbil, helt i klasse med mange gode personbiler. De komfortable setene passer til rolig kjøring. Motoren er godt hørbar på lave gir. På testbilen var det noe dekkstøy på grov asfalt. Vindstøy hører du lite til, til tross for det firkantede karosseriet.

Versjoner
To toliters dieselmotorer, på henholdsvis 150 og 173 hestekrefter. 50.000 kroner i prisforskjell. To bensinmotorer, toliter som yter 141 hestekrefter og 2,5 liter som yter 169 hestekrefter. Sats på diesel. Tre utstyrnivåer.

Sikkerhet
Det foreligger ikke Euro NCAP test på den nye X-trail ennå, men forgjengeren oppnådde fire stjerner.

Kvalitet
Nissan er kjent for høy driftssikkerhet, og X-trail blir neppe noe unntak. Testbilen var uten knirkelyder, og ga et solid inntrykk.

Biløkonomi
X-trail er den eneste bilen i den klassen for små SUVer som tilbyr dieselmotor og automatgir til en pris under en halv million kroner. Bør bli en meget ettertraktet bruktbil, spesielt med automatgir.