Hver tredje tungbil-sjåfør bryter kjørebestemmelser

På ett år har det skjedd en økning i antall brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene blant sjåfører som kjører tunge kjøretøyer. Veimyndighetene vet ikke hvorfor dette skjer.

Kjøre- og hviletid

* 1. august i år kom det nye regler for kjøre- og hviletid for sjåfører av busser og tunge lastebiler.
* Sjåførene kan maksimalt jobbe i seks dager før de må ta et hviledøgn.
* De nye reglene tilsier en maksimalgrense på 56 timer for ukentlig kjøretid.
* Sjåførene plikter å ta en 45 minutters pause etter 4,5 timers kjøring, men hvilen kan deles opp.
* Daglig kjøretid inkludert hvilepauser skal ikke overstige ni timer.
* Alle kjøretøyer som omfattes av nye regler for kjøre- og hviletid skal ha montert digital ferdskriver.
* Eierne av bussene og lastebilene har tid på seg til kommende nyttårsskifte for å montere det nye digitale utstyret.
* Selv om nytt utstyr ikke er montert, plikter sjåfører av busser og lastebiler å følge de nye reglene som gjelder fra 1. august.
(Kilde: NTB/Statens vegvesen)

Under en kontroll som Statens vegvesens forskjellige distrikter gjennomførte i forrige uke, ble det kontrollert 1.619 sjåfører av tunge kjøretøyer. Det viste seg at nær en tredel av dem – 30 prosent – brøt bestemmelsene for kjøre- og hviletid. Det er 10 prosent flere brudd enn ved den tilsvarende kontrollen i fjor.
– Dette er en bekymringsfull høy andel brudd. Vi vil nå gå i dybden på disse tallene for å se nærmere på hva årsaken kan være, sier senioringeniør Reidar Moe-Magnussen i Statens vegvesen/Vegdirektoratet til NTB.
Kampanjer
Det er en del av hverdagen til Statens vegvesen å kontrollere at yrkessjåfører ikke gjør seg skyldige i brudd på de forskjellige kjørebestemmelsene. Men noen dager hvert år kjøres det kampanjer på kjøre- og hviletid.
– Resultatet er nedslående. Vi har gjort oss noen tanker om at det kanskje har noe med endring av regelverket å gjøre. Det siste året har det kommet et nytt regelverk, samtidig som det er innført digitalisert måling av kjøre- og hviletid. Muligens kan det være at sjåførene ikke har god nok kjennskap til de nye reglene og at det halter litt i bruk av og tilvenning til det digitale utstyret. Tilbakemeldingen fra sjåførene sier i hvert fall at kunnskapen er mangelfull, sier Moe-Magnussen til NTB.
Anmeldelser
Reidar Moe-Magnussen opplyser at 30 prosent av overtredelsene er så alvorlige at de medførte politianmeldelse. Alle anmeldelsene gjaldt godstransport, og det var prosentvis samme andel norske og utenlandske førere som ble anmeldt.
Nye regler fra 1. august i år tilsier at sjåfører av tunge lastebiler og busser maksimalt kan jobbe i seks dager før de må ta et pliktig hviledøgn. Den daglige kjøretiden inkludert hvilepausene skal ikke overstige ni timer. Sjåførene plikter å ta en pause når de har kjørt 4,5 timer.
Det norske regelverket er på linje med det som er innført for resten av Europa.