Kjempekontrakt til COWI

COWI undertegnet nylig kontrakten for detalj- og byggeplan for underbygningsarbeidene på Ny Containerterminal Sør, Alnabru i Oslo.

Utbyggingssjef Knut Jørgensen i Jernbaneverket understreker at dette er det
viktigste prosjektet Jernbaneverket har gående, og at det vil bli nøye fulgt opp.
Utbyggingen gjelder en helt ny Containerterminal plassert på eksisterende Alnabru godsterminal, konsentrert om:

* 10 nye lastespor fordelt på to lastegater, hver med tre store traverskraner. Totalt areal ca 90 da.

* Utvidelse av eksisterende Containerterminal med en ny lastegate, totalt areal ca 70 da.

* Nye atkomstveger med porter og kontrollsystemer.

Prosjektet har store logistikkmessige utfordringer, en viktig del av arbeidet blir å ha kontroll på kapasiteten i alle delsystemer og totalt.

- Vi må følge containeren fra den ankommer på tog til den er ute på riksvegnettet, sier oppdragsansvarlig hos COWI, Helge Heyerdahl Larsen. Utbyggingen skal skje med full drift på alle eksisterende terminalfunksjoner.

COWI har med NGI på geoteknikk og Rail-X på togtrafikksikkerhet. Vi skal arbeide tett sammen med vårt søsterselskap ETC i Berlin. - Det blir første gang jernbanemiljøet i Norge drar nytte av deres brede jernbanefaglige kompetanse. Dette er noe vi gleder oss veldig til, sier Heyerdahl Larsen. Kollegaer fra
COWI i Danmark vil også bidra.

Prosjektet berører de fleste fagområder for COWI i Norge. Det vil bli bemannet med personell fra Oslo og Fredrikstad, samt datterselskapet Norsas. Arbeidet er allerede i gang. Detaljplanen skal være ferdig i midten av januar, byggeplanen til sommeren.