Tester teknologi for framtiden

Statens vegvesen skal nå teste elektroniske midtlinjer, fartstilpassere og andre nyvinninger i forbindelse med etatens prosjekt "ITS på veg mot 2020".

Ny teknologi kan både bedre trafikksikkerheten og miljøet. Statens vegvesen skal de neste fire årene forske på intelligente transportsystemer (ITS) og teste ny teknikk både i bilen og langs vegen, skriver Vegen og vi.

- Vi har fire fokusområder i prosjektet. Trafikksikkerhet, miljø, framkommelighet og tilgjengelighet, forteller prosjektleder Anders Godal Holt.

Tester tavler
Godal Holt forteller at Trondheim vil bli et testlaboratorium.

- Her vil vi blant annet teste utstyr og tavler der vi gir informasjon om gjeldene forhold. Vi vil varsle om kø så det blir smidigere trafikk inn og ut av sentrum, noe som vil egne seg for belastede byområder. Disse tavlene kan også brukes til å varsle om kjøreforhold og utslipp eller alternative kjøreruter, forteller prosjektlederen.

Både sikkerhet og miljø
I sommer har Statens vegvesen registrert alle fartsgrenser i Sør-Trøndelag, langs E6 fra Trondheim til Svinesund og E18 til Ørje og rv. 3 gjennom Østerdalen. Disse fartsgrensene er lagt inn i digitale kart.

- Hvis en har en håndholdt PC og GPS i bilen, vil en kunne få tilbakemelding på fartsgrensen, slik at en ikke ufrivillig kjører for fort. Dette skal vi nå teste ut videre. Slike fartstilpassere gjør at du både senker farten, samtidig som det blir mindre utslipp, påpeker Anders Godal Holt.

Elektronisk vegoppmerking
Prioritering av buss i lyskryss og informasjon på holdeplasser om bussen er i rute vil også kunne testes. Det samme gjelder ny teknologi i forbindelse med tungbilkontroll.

- Vi ser for oss for eksempel å kunne legge ut sensorer så vi kan veie kjøretøy mens de er i fart. Dermed er det lettere å se hvem en skal vinke inn til kontroll. Elektronisk vegoppmerking skal også testes: Antenner langs vegen og utstyr i bilen gjør at vi kan få bilen til å reagere hvis den er i ferd med å krysse veglinja, sier Godal Holt.

Prosjektet skal også bruke kjøresimulator til å teste hvordan ny teknologi påvirker trafikantene.