Lille Bislett

Lille Bislett

Lille Bislett

Sted: Oslo

Kontraktsum eks mva: 261 mill kroner

Prosjekttype: Boliger

Bruttoareal: 25 000 kvm

Antall leiligheter: 224 leiligheter

Byggherre: Olav Thon Eiendomselskap ASA

Totalentreprenør: Veidekke

Arkitekt: Dyrvik Arkitekter

LARK: Ingrid Heggelund

Rådgivende ingeniører: RIB: Kjell Ludvigsen - Geoteknikk: Siv.ing. Hans Petter Jensen - RIV: Delta Tek - RIE: EL Design - LYD: Brekke & Strand Akustikk - Brannteknikk: Egil Berge - Byggteknikk: Sintef Byggforsk

Underentreprenører og leverandører: Rør: Andenæs VVS - Ventilasjon: Randem & Hübert - Elektro: Lefdal Installasjon - Betongelementer: Spenncon - Stål: Bygg Teknisk Stål - Heis: Kone - Plattendekkere: AB Färdig Betong - Balkongvegger: Con-Form Oslo - Trapper: Nor Element - Bad: Parmarine LTD - Kjøkken: Sigdal - Rekkverk, glass og aluminium: Sagstuen - Vinduer: Lian Trevarefabrikk

Ikke mange hvileskjær på Lille Bislett for Veidekke når Olav Thon venter på målstreken.

For noen tiår siden drev det en eim av malt og tobakk fra Frydenlunds Bryggeri og Conrad Langaards Tobakksfabrikker rundt i området ved Lille Biselett. Disse fabrikkene innen næring (!) - og nytelsesindustrien sysselsatte flere hundre personer på de to nabotomtene. Frydenlund er etter hvert blitt høgskoleområde, og tobakksindustrien forlot Pilestredet for godt i 1986. Godt er det, for nå har den sentrale kvartalstomta igjen et yrende liv. Både av beboere som har flyttet inn i det ene bygget som er ferdig, og fra totalentreprenør Veidekke som setter opp det siste bygget i boligprosjektet Lille Bislett.

Dyrvik Arkitekter har sammen med prosjektgruppa til Olav Thon jobbet fram en situasjonsplan over tomta som avgrenses av Pilestredet, Dalsbergstien og Lille Bislett. Et helt kvartal er det allikevel ikke, langs enkelte sideflater, som i Dalsbergstien, finnes også andre bygninger, både gammelt og nytt. Men den altoverveiende delen, og den viktige innmaten, fylles av prosjektet. Veidekke fikk kontrakten høsten -05 og oppstarten var i gang rundt nyttår året etter.

Om det var restene fra produksjonen av karva blad vites ikke, men det ble kjørt bort en del masse, før selve byggingen kom i gang. Det er fundamentert til fjell med en dybde på 3 til 20 meter. Plasstøpt betong, unntatt taket over næringsarealer som er prefabrikkert, og med plattendekker i dekkene i boligetasjene.

De tre blokkene ligger rundt et stort fellesområde, en etasje over grunnplanet. I første etasje i Dalsbergstien har Smart Club Express etablert seg på 3000 kvm. Her er det også nedkjøring til parkeringsanlegget for i alt 180 biler. Parkering for næringsarealets kunder er i U1. Beboere har parkering i U2, samt en egen separat del i U1, avlåst med fjernstyrt leddheisport. Fra parkeringsanlegget har kundene direkte tilgang til Smart Club via rullebånd. Beboerne har via to trappehus i hver blokk, direkte atkomst med heis til parkeringsområdet.

På det sydøstre hjørnet er bygget skrådd innover for å gjøre avrundingen noe mykere. Denne lille «utvidelsen» av fellesområdene bidrar til at Smart Clubs planer om en kafé på hjørnet, også kan medføre uteservering.


Flere prosjekter