Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Oljen har skylda for dårlige veier

Publisert: 03.09.2007 15:11. Sist endret: 27.11.2013 19:45.

Knut Boge mener Norges enorme oljeinntekter kan ta en del av skylden for at vi har vesentlig dårligere samferdselsinfrastruktur enn våre naboland.

  • Sysselmannen opprettholder evakuering i Nybyen

  • Tiltakene lettes i de fleste Viken-kommuner

  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

  • Advokat Stig Bech ny styreleder i Norsk Eiendom

Nettleder

Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur

Les også:

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Sysselmannen opprettholder evakuering i Nybyen
  • Tiltakene lettes i de fleste Viken-kommuner
  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt
  • Advokat Stig Bech ny styreleder i Norsk Eiendom
  • I mål med massiv miljøkartlegging på Bodø flystasjon
  • Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker
  • Innlegg: Hoksrud i glasshus
  • Nasjonale turiststier får 10 millioner
  • OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal
  • Jørn Nørstelien ny styreleder i Treindustrien
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Flere kontrakter

  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorÅdne Homleid

På oppdrag fra Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) har Knut Boge, førsteamanuensis ved Høgskolen i Akershus, utarbeidet en rapport som sammenligner infrastrukturpolitikken i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Kjernen i rapporten er en inngående drøfting av begrepet prosjektfinansiering.

 

280 kilometer

Tall fra Knut Boges rapport viser at norske bilister kan kjøre 280 kilometer på motorvei klasse A. Danmark har 1.024 kilometer, Sverige 1.740 kilometer og Finland 700 kilometer. Også når det gjelder antallet motorveikilometer pr. 1000 innbygger, ligger vi på et bunnivå sammenlignet med våre naboland.

- Norge i ferd med å havne fullstendig i bakleksa når det kommer til motorveitetthet, sa Knut Boge under fremleggelsen av rapporten.

I rapporten har Boge forsøkt å se på hvorfor, landet med best økonomiske forutsetninger har den dårligste utbygde samferdselsinfrastrukturen.

Et av hovedfunnene i studien er at de fire landenes utviklingsbaner vedrørende infrastrukturpolitikk, utbygging og finansiering av samferdselsinfrastrukturer er helt forskjellig. Den norske utviklingsbanen avviker vesentlig fra utviklingsbanene i de tre andre landene.

I Boges rapport står det at i våre tre naboland har myndighetene siden slutten av 1950-tallet prioritert utbyggingen av moderne samferdselsinfrastrukturer som sikrer nasjonalt næringslivs konkurransekraft og som bidrar til et diversifisert næringsliv over hele landet. Til sammenligning har norske myndigheter siden 50-tallet prioritert noen få utvalgte næringer og sektorer, og har i langt mindre grad vært opptatt av å bygge ut moderne samferdselsinfrastrukturer som fremmer utviklingen av næringslivet i hele Fastlands-Norge.

 

Sparer oljepengene

Fakta er at norske myndigheter i dag sparer det meste av overskuddet fra olje- og gasseksporten i utlandet slik at vi får dekt opp fremtidige pensjoner. Svenske, danske og finske myndigheter, som ikke opererer med tilsvarende finansielle overskudd, prioriterer investeringer i hjemlandet og bevilgninger til drift og vedlikehold av eksisterende samferdselsinfrastrukturer for å sikre nasjonalt næringslivs fremtidige konkurranseevne.

Sagt på en annen måte så har våre naboland med noe begrensede midler blitt tvunget til å bygge ut en tilfredsstillende samferdselsinfrastruktur. Norge med sine enorme olje- og gassinntekter har skapt en finansiell hvilepute som gjør at vi har tatt oss råd til å la være å bygge et skikkelig stamveinett.

Et annet interessante hovedfunn som Boge har gjort er at det i de tilfellene der det er benyttet finansieringsformer som faller inn under definisjonen for prosjektfinansiering, så har norske myndigheter nærmest konsekvent valgt finansieringsformer som gir høye direkte betalbare kostnader for brukerne av samferdselsinfrastrukturene, mens svenske, danske og finske myndigheter har valgt finansieringsformer som gir lavest mulig betalbare kostnader for brukerne av samferdselsinfrastrukturene.

Nøkkelord:

Anlegg
 

VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember
- tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

 

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

 

Innlegg: Hoksrud i glasshus

 

OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal

 

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen