Sier nei til rushtidsavgift

– Det er helt uaktuelt å innføre en avgift som vil belaste barnefamilier med 100 kroner dagen, for å få levert barna i barnehagen, sier byrådsleder Monica Mæland (H) i Bergen.

 

Byrådslederen sier et bastant nei til innføring av rushtidsavgift, som regjeringen ønsker. Hun har flertallet i bystyret i Bergen i ryggen.

Også i Trondheim avvises det nye utspillet for å gjøre det dyrere å kjøre bil i rushtiden.
I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet tirsdag ettermiddag heter det at det ikke er aktuelt for regjeringen å innføre veiprising uten lokal tilslutning.

- Spørsmål om slik avgift er kun aktuelt dersom det er lokalt ønske om det. Regjeringen har ennå ikke tatt stilling til omfanget av statlige bidrag dersom enkelte kommuner ønsker å innføre en slik ordning, heter det.

- Vi bestemmer
Ordfører Rita Ottervik (Ap) i Trondheim slår fast at det er lokalpolitikerne som bestemmer, og flertallet av dem vil ikke ha rushtidsavgift.

- Jeg er glad for at regjeringen har presisert at det ikke blir rushtidsavgift hvis det ikke er flertall for det lokalt, sier Ottervik til NRK. Hun mener at tiltak som bedre trafikkregulering og mer satsing på kollektivtrafikken er veien å gå.

Også byrådsleder Mæland i Bergen mener at andre tiltak enn økte avgifter må til:
- Vi har gjort mye for å legge til rette for mer bruk av kollektivtrafikk i Bergen. Fra 1. juni senket vi prisen på bussreiser slik at det ble lik pris i hele kommunen. Vi har gratis buss i sentrum og vi bygger bybane, sier Mæland til NTB.

Gulrot
- Jeg har mer tro på gulrot enn pisk for å øke kollektivtrafikken. Dette utspillet ser jeg på som et typisk skatteutspill fra regjeringen. Vi har allerede bompenger i Bergen. Hvis vi i tillegg skal innføre rushtidsavgift på 30 - 40 kroner, vil det koste en barnefamilie 100 kroner om dagen å få levert barna i barnehage. Det er helt uaktuelt, sier Mæland.

Både i Bergen og Trondheim er Høyre og Frp de fremste motstanderne av rushtidsavgift. Arbeiderpartiet i Bergen har lovet at det ikke blir noen slik avgift i kommende fireårsperiode mens flere av de mindre partiene vil ha det.

Vurderer avgift
I Bergen har partiet Rødt foreslått rushtidsavgift på 50 kroner, og KrF har tatt til orde for radikale løsninger for å motvirke køproblemene.

- Vi vurderer rushtidsavgift. Skal en oppnå noe, må en ta radikale grep, sier KrFs ordførerkandidat i Bergen, Filip Rygg. Hans parti regjerer byen sammen med Høyre og Frp som er mot avgiften. Rygg regner likevel ikke med at denne saken vil ødelegge samarbeidet.
I Trondheim er Senterpartiet og SV tilhengere av rushtidsavgift, det samme er flere av de små partiene.

Rapport og penger
Spørsmålet om rushtidsavgift er kommet opp igjen etter at finansminister Kristin Halvorsen (SV) i helgen lovet 150 millioner kroner til Trondheim hvis byen ville innføre rushtidsavgift.
Halvorsen begrunnet ønsket om avgift med gode erfaringer som er gjort i Stockholm med en slik avgift.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har tidligere tatt til orde for rushtidsavgift, og hennes syn er styrket av en ny rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). Der heter det at det kan bli 15 prosent færre biler på veiene i Bergen og Trondheim ved en rushtidsavgift på 40 kroner.