Fornyelse på Bergen stasjon

Plattformene på Bergen stasjon er hevet og nytt betongdekke i ventehallen ferdig støpt til juletrafikken begynner.

Man har siden oktober arbeidet med å rehabilitere ventehall og plattformene på stasjonen, melder Jernbaneverkets nettsider. Enestående og fredet Bergen stasjon er under fredning av Riksantikvaren. En har derfor gått tilbake til det opprinnelige dekket fra 1913 da stasjonen ble bygd, og støpt betongdekke med rutemønster på ca. 6 x 6 meter ruter. Stasjonen er tegnet av arkitekt J. Z. M. Kielland og sto ferdig i 1913. Utformingen av stasjonsanlegget er enestående i Norge: En sekkestasjon overdekket av en buekonstruksjon i stål og glass som er spent mellom sidefløyene og danner en stor hall over sporene. Det helt spesielle med Bergen stasjon er likevel den tunge og bastante formen stasjonen fikk, med gneis fra Vaksdal i fasaden og vossaskifer på de valmede takene. Østbanehallen og Vestbanebygningen i Oslo blir etter Kjartan Rødlands mening puslete i sammenligning med Bergen stasjon. Ny plattformhøyde - Passasjerplattformene er hevet med ca. 20 cm for å lette av- og påstigningen til de nye togene. Høyde over skinne blir da 57 cm, og nye benker er på plass, forteller prosjektleder Gry Stenersen. I forbindelse med rehabiliteringen skal det settes opp nye skilt og miljøstasjoner, dette arbeidet vil pågå fortløpende framover. Senere skal Bergen stasjon også få ny belysning og nytt toalettanlegg. Jernbaneverket ønsker også å lage en plan for opprusting av plassen foran stasjonen.