Næringslivet kjøper ikke klimakvoter

Kun fire prosent av norske bedrifter kjøper klimakvoter når de ansatte bruker fly i jobbsammenheng.

Det kommer fram i en stor undersøkelse Deloitte har gjennomført blant 2000 norske bedriftsledere. Blant det store flertallet bedrifter som ikke kjøper kvoter, sier 23 prosent at de vil være villig til å betale for slike kvoter, mens 34 prosent oppgir at de ikke vil betale for kvoter.

En stor del av bedriftene sitter imidlertid på gjerdet og har ikke tatt stilling til spørsmålet om de er villig til å betale for klimakvoter ved flyreiser (44 prosent).
- Resultatene tyder på at det hersker usikkerhet rundt kjøp av klimakvoter ved flyreiser. Med alle de ulike ordningene som tilbys og all den skepsis som er fremkommet om effekten av dem, er det heller ikke så rart at så mange forholder seg avventende, sier Frank Dahl i Deloitte.

Det er bedrifter i Østfold som i størst grad kjøper klimakvoter ved flyreiser, der åtte prosent sier de gjør det. Bedrifter i Aust-Agder kommer på bunn når det gjelder kvotekjøp. Kun en prosent av bedriftene i dette fylket kjøper klimakvoter ved flyreiser.

Størst vilje til å kjøpe klimakvoter ved forretningsreise med fly er det i tjenesteytende næringer (25 prosent), transport (24 prosent) og varehandel (24 prosent), mens bygg og anlegg viser minst vilje til å kjøpe kvoter (15 prosent). Det er i Møre og Romsdal bedriftene er mest villige til å kjøpe kvoter i framtida (32 prosent), mens Aust-Agder kommer på bunn med 10 prosent.
Nær en av fem norske bedrifter vurderer hvor store klimautslipp produksjon og transport av varer og tjenester skaper når de gjør innkjøp fra underleverandører. Bedrifter i Oslo og Vestfold vurderer klimautslipp fra produksjonen av varer og tjenester fra underleverandører i størst grad (20 prosent), mens bedrifter i Aust-Agder gjør det i minst grad (9 prosent).
Blant de største bedriftene med mer enn 100 ansatte er det 33 prosent som oppgir at de vurderer hvor store klimautslipp produksjon av varer og tjenester de kjøper av underleverandører skaper. Blant bedrifter med fire eller færre ansatte er det kun 14 prosent som gjør det samme.

Undersøkelsen er gjennomført av Perduco for kunnskapshuset Deloitte blant et representativt utvalg på 2000 bedrifter.