Byggeindustrien satser stort i 2003

Byggeindustrien samler i dag mer enn 150 personer til et stort kickoff-arrangement på Rainbow Hotell Arena på Lillestrøm. Bakgrunnen er at Byggeindustrien fra 2003 kommer med ny logo og ny layout. I tillegg kommer en betydelig oppgradering av Byggeindustriens populære nettsider, sier redaktør Per Helge Pedersen som kan glede seg over at 2002 blir det beste året rent økonomisk i bladets historie.

- Det er nemlig ikke hver dag at Norges største tidsskrift innen byggenæringen inviterer til et slikt kalas. Men når vi nå går til det drastiske skritt å endre logo og layout på bladet, så må det markeres på skikkelig vis. Vi har valgt å legge dette arrangementet til Lillestrøm. Det er ikke tilfeldig. Vi er på et flott hotell og ved siden av ligger ett av verdens flotteste messeanlegg, sier Pedersen. - Helt siden starten i 1968 har den umiskjennelige logoen til Byggeindustrien vært sett av hundretusener av lesere. Det var gammelredaktøren Aage Møst som slo an tonen med å lage et kvalitetsblad. Det er Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) som eier bladet, men hele tiden har Byggeindustrien hatt en meget fri stilling. Denne uavhengigheten har også vært avgjørende for den sterke utviklingen bladet har hatt. Flott utvikling - Det kladdet riktignok for Byggeindustrien på slutten av 80-tallet og på begynnelsen av 1990-tallet. Da slet hele byggenæringen med dramatiske kutt og underskudd. For min del kom jeg inn i Byggeindustrien våren 1992, og siden har det heldigvis gått kun en veg og det er oppover. Da jeg kom inn i bladet var det seks ansatte. Nå er det 18. Det er hyggelig å opplyse at av de seks er fem medarbeidere med fortsatt, sier Pedersen. - Det er takket være staben at vi har fått til den eventyrlige utviklingen Byggeindustrien har opplevd de siste årene. Vi har i dag en flott blanding av unge og eldre medarbeidere som alle er energiske og flinke folk. De setter sin ære i å lage et godt blad for hele byggenæringen. Vi har ellers bygd opp bedriften sakte, men sikkert. Vi har lagt sten for sten. Teknisk ligger Byggeindustrien helt i forkant blant mediebedriftene i Norge. Økonomisk er vi også knallsolide. Vi har lært at vi skal styre oss i gode tider. 2002 vil bli det beste året i Byggeindustriens historie. Selv om det nå strammer seg til rundt om, signaliserer de aller fleste store annonsører til oss at de fortsatt vil satse på Byggeindustrien. Vi vet faktisk om mange som vil øke annonseringen neste år. Ellers forventer vi en betydelig økning i annonseringen på våre nettsider. Abonnementsutviklingen er også positiv. Næringens omdømme - Vi jobber ellers mye for å bedre byggenæringens omdømme og rekruttering. I den forbindelse har vi jobbet for at studenter blant annet på NTNU skal få Byggeindustrien gratis tilsendt i hele studieløpet. Samme ordning har vi også på flere andre skoler. Dette er framtidens medarbeidere i byggenæringen og det er viktig at de så tidlig som mulig får et innblikk i hva som foregår. Byggeindustrien er næringens viktigste kanal for å fortelle hva som skjer i og rundt denne næringen. Ny logo ny layout - Vi har altså hatt samme logo siden etableringen i 1968. Layouten har selvsagt utviklet seg, men det har ikke vært noen dramatiske endringer. Fra Byggeindustrien nr. 1 i januar neste år kommer så en helt ny Byggeindustrien. Innholdsmessig vil vi fortsatt holde kvalitetsstempelet, men innpakningen blir noe annerledes. Men likevel skal folk vite at man fortsatt har det gode gamle bladet mellom hendene. Vi har i denne prosessen i hovedsak brukt egne krefter i utformingen av ny logo og ny layout. Vi har imidlertid samarbeidet tett med vårt trykkeri Stibo Graphic A/S Danmark - som er ett av Europas ledende trykkerier. Vi er fornøyd selv, og vi håper selvsagt at også leserne skal mene det samme. Det blir sikkert behov for justeringer og tilpasninger og vi skal selvsagt også kunne utvikle produktet videre. - Men innpakning og logo til tross det er innholdet i bladet som uansett vil være det viktigste. Og for å få et godt innhold er vi også avhengig av alle dere som jobber ute i byggenæringen. Vi er avhengig av gode tips og gode innspill for å få et så godt redaksjonelt produkt som mulig. Min grunnide er at alle leserne skal finne ett eller annet i bladet som man har bruk for. Det er dette som gjør bladet interessant. Og i en verden hvor man drukner av informasjon er det helt avgjørende også for annonsørene at man finner kanaler som kommer fram til mottageren og som blir brukt. Alle våre leserundersøkelser viser at Byggeindustrien blir lest - og det grundig, sier Pedersen.. Internett en suksesshistorie - Byggeindustrien har i flere år hatt egne nettsider, men det var først på siste Bygg Reis Deg at vi fikk i gang nettsider som vi kunne være bekjent av. Siden har trafikken nærmest eksplodert. Da dotcom-feberen herjet som verst her i landet, var det ikke måte på hvor mange som var interessert i å lage en portaler også i byggenæringen. Vi hadde is i magen og holdt igjen. Vi brukte ikke mer penger enn det vi hadde til dette. Mens andre sløste bort millioner av kroner, bestemte vi oss for å lære å krype før vi begynte å gå. Den strategien har vi ikke angret på et eneste sekund. Vi lærte også på dette området at vi måtte stole på egne krefter. Vi besluttet derfor å lage en Byggenæringens Portal hvor vi alene tok all risiko.Portalen er bygget opp i samarbeid med Stibo som er vår trykkeriforbindelse. Besøksutviklingen på nettsidene våre har vært formidabel. Hittil i år har vi hatt mer enn 10 millioner hits. V i har hatt mer enn 200 000 visitter og nær 35 000 unike brukere. En stor del er flergangsbrukere. Det interessante er at trafikken i de siste månedene av dette året er det dobbelte av det vi hadde ved inngangen til året. Bakgrunnen for dette er at vi hele tiden oppdaterer sidene våre. I denne turbulente høsten har det ikke manglet på nyheter. Men dette gjør at Byggeindustrien nå også kan konkurrere mot dagsavisene. Vi er byggenæringens mest pålitelige kilde. - I forbindelse med omleggingen av bladet, vil det også skje en betydelig utbygging av våre internettsider. Vi tar nærmest et kvantesprang. Det betyr at vi virkelig får en Byggenæringens Portal som opplagt vil være både til glede og nytte for langt flere enn de brukerne vi har i dag.. Det vil også bli langt større muligheter for å profilere seg. Vi lager nå nettsider som også vil bety mye for de ulike bransjene innen byggenæringen. For at det skal bli lettere å komme inn på sidene har vi kjøpt domenenavnet BYGG. NO enklere kan det ikke bli. Det skal etter hvert også bli mailadressen til våre medarbeidere. Byggenæringens Forlag - Jeg vil også få reklamere litt for Byggenæringens Forlag som vi er medeier i. Dette forlaget er lokalisert til Norges Byggskole på Lillestrøm. Forlaget har utgitt en rekke viktige bøker og publikasjoner som er viktige i hele byggenæringen. Utviklingen i 2003 - Mange er spent på hvordan byggenæringen vil utvikle seg i 2003. BNLs prognoser sier litt om dette.Dette vil også være et tema på møtet i dag. Det er også kommunevalg neste år. Dette vil vi spesielt sette søkelyset på i forbindelse med Årets Byggedager og Årets Byggegalla som går av stabelen 5. 6. mars på SAS Radisson Plaza Hotel i Oslo. Kommune-Norge sliter. Men dersom kommunen organiserer seg på en litt annen måte, er det penger å spare. Byggenæringen bør kjenne sin besøkelsestid. Det er et marked på 15 milliarder i Kommune-Norge som de private bedriftene i byggenæringen kan være med å kjempe om. Dette vil bli fulgt opp på messen Miljø & Teknikk Kommunalteknikk 2003 som arrangeres på Varemessa på Lillestrøm 5. 8. mai neste år. EBA er medarrangør til denne messen sammen med Kommunalteknisk Forening og Kommunenes Sentralforbund. Bygg Reis Deg som arrangeres i september. I mai har vi også Vei og Anlegg som arrangeres på Hellerud. På alle disse messene vil Byggeindustrien vært godt synlig, sier Pedersen.