Strammer bomgrepet rundt Bergen

Bergen var først ute med å etablere en bomring rundt byen. Nå kommer en ny ring rundt deler av byen.

Onsdag settes fem nye bommer i drift. Det betyr at mange bilister vil passere to bommer med få kilometers mellomrom på vei til handel, barnehager eller jobb.
En trøst er det likevel at hvis begge bommene passeres med mindre enn en times mellomrom, så slipper bilisten med å betale en gang. Stopper man derimot for å gjøre ærend mellom de to bommene, blir det dobbel avgift.

Amputert ring
Bakgrunnen for nye bommer er behov for mer penger til vei- og baneutbygging. De økte bompengeinntektene skal finansiere flere veiprosjekter, ikke minst bybanen som bygges sørover fra sentrum og med tiden skal nå helt ut til Flesland.

Opprinnelig ønsket politikerne i Bergen en fullstendig dobbelt ring rundt byen, men etter diverse politisk tautrekking ble det en amputert ring som skal sørge for at folk som bor sør og vest for sentrum betaler mer penger. Til gjengjeld er takstene satt opp og det kreves inn bompenger alle dager. Tidligere var det gratis å kjøre inn i byen på helgedager.

Akseptert
Den nye bomringen er stort sett mottatt med resignasjon blant bilistene, som er vant til å betale bompenger.

- Vi har ikke registrert noen stor motstand mot de nye bommene eller endringen av takstene, sier sjefingeniør Magnus Natås i Statens vegvesen. Han slår fast at flere enn før må betale bompenger, men samtidig blir det mer rettferdighet mellom forskjellige deler av byen.

Natås opplyser at de nåværende bommene skal stå til 2015. Da blir det opp til politikerne om levetiden skal forlenges ytterligere.

Bomringen rundt Bergen ble etablert 1. januar 1986. Den gang var det meningen at bommene skulle vekk i år 2000.

Da årtusenskiftet var passert, var en rekke veiprosjekter løst med bompengene. Men samtidig hadde det dukket opp nye behov. Dermed ble bommene stående.