Dårlig styring av veiinvesteringer

Mangelfulle kostnadsoverslag, sviktende plangrunnlag og omreguleringer er sentrale årsaker til at store veiprosjekter de senere årene har hatt store kostnadsoverskridelser, mener Riksrevisjonen.

Problemene er blitt forsterket av at Statens vegvesen har manglet et egnet verktøy for økonomisk styring av utbyggingsprosjekter. Utbyggingen av riksvei 159 fra Knatten i Lørenskog til Vigernes i Skedsmo i Akershus er et av prosjektene Riksrevisjonen har gått gjennom og funnet meget kritikkverdige forhold. Veiprosjektet sprakk med over 600 millioner kroner. Når hele prosjektet stod ferdig var regningen kommet opp i rundt 1,2 milliarder kroner. - Både vi i Akershus og sentrale veimyndigheter fortjener kjeft. Økonomistyringen har vært under enhver kritikk, og prosjektet er dårlig gjennomarbeidet. Jeg legger meg helt flat for kritikken fra Riksrevisjonen, sier vegsjef Stein Fyksen i Statens vegvesen Akershus til Romerikes Blad. Målet med Riksrevisjonens gjennomgang av flere veiprosjekter har vært å undersøke planprosessen, prosjektoppfølgingen og ressursallokeringen i forbindelse med Statens vegvesens gjennomføring av store veiprosjekter. Riksrevisjonen har undersøkt følgende prosjekter: Trekantsambandet, Europavei 16 Aurland Lærdal, Riksvei 555 Nygårdstangen Gyldenpris, Europavei 134 Drammen Mjøndalen og Riksvei 159 Knatten Vigernes. Riksrevisjonens undersøkelse viser at detaljerte kostnadsoverslag i enkelte tilfeller synes å mangle helt. I tillegg finnes det eksempler på at reguleringsplaner for deler av et prosjekt ikke var godkjent da prosjektet ble satt i gang. I sine kommentarer sier Samferdselsdepartementet at det er viktig at prosjekter ikke blir fremmet før reguleringsplanen er vedtatt, og at kostnadsoverslag er utarbeidet på bakgrunn av vedtatt plan. Undersøkelsen har avdekket omfattende omprosjekteringer og omreguleringer for flere av prosjektene, noe som delvis har kommet i stand etter initiativ fra berørte kommuner. Riksrevisjonen peker her på viktigheten av god kontakt mellom veimyndighetene og berørte kommuner ved utbygging av store veiprosjekter. Dette er nødvendig både for å sikre effektive planprosesser og for at andre viktige samfunnshensyn som miljøhensyn, blir ivaretatt. Statens vegvesen har manglet et egnet verktøy for styring og oppfølging av utbyggingsprosjekter. Dette er blitt vurdert som et stort problem i de fem prosjektene som inngår i undersøkelsen, noe som har vært kjent for Vegdirektoratet i lang tid. Samferdselsdepartementet er enig i at det ikke har vært gode nok styringsverktøy og rapporteringsrutiner i plan- og gjennomføringsperioden for