Norske får sprenge på ny E18

Vedtaket om sprengingsstans på nye E18 er delvis opphevet. Det gjelder ikke tyske Meister, men de norske underentreprenørene Heldal Maskin og Lindland Maskin som jobber for CJV E18 ANS.

- Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap (DBS) har rettet sitt vedtak om full sprengingsstans direkte mot Statens vegvesen. Dette er nå delvis opphevet for to underentreprenører som ikke er underentreprenører for Meister, men er direkte under hovedentreprenør CJV E18. ANS, sier seniorrådgiver Anne-Wenche Eketuft i Enhet for farlige stoffer og transport av farlig gods i DBS.

Vedtaket mot Meister står seg fortsatt.

- Vi rettet vedtaket mot Statens vegvesen fordi de har et påseeransvar. Meister får ikke lov til å utføre sprengingsarbeider i prosjektet foreløpig - den delen av vedtaket står fortsatt fast og vil gjøre det så lenge vi ikke føler oss trygge på at det vil sprenges i henhold til det regelverket vi forvalter og bli fulgt opp på en ordentlig måte, sier hun.

Ifølge Eketuft var en del av det planverket som det er krav om i Eksplosivforskriften ikke til stede eller var mangelfulle. Det gjelder sprengingsplan, salveplan og risikovurderinger.

- En sprengingsplan er en skriftlig overordentlig plan om hvordan sikkerheten skal ivaretas i forbindelse med sprengingsoppdrag på et bestemt område. For hver salve som skytes skal man ha en salveplan som beskriver hvordan man skal bore, lade og tenne for den enkelte salve. Det var spesielt salveplanen som var mangelfull og til dels ikke ble fulgt. Vi må få en dokumentasjon på at dette vil bli fulgt for fremtiden før vi kan si at sprengingsarbeidene kan tas opp igjen, opplyser Eketuft til Byggeindustrien.