Hanekleivtunnelen åpnes 6. juli

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) bekrefter at Hanekleivtunnelen i Vestfold blir åpnet som planlagt 6. juli. Dermed vil sommertrafikken på den populære feriestrekningen gli mye lettere, selv om bare det ene løpet blir brukt.

- Jeg har hatt et møte med Statens vegvesen og entreprenøren Veidekke i dag, og åpningsdatoen står fast, sier Navarsete.

Hun legger til at Statens vegvesen er i gang med å undersøke alle landets tunneler, men at det foreløpig ikke er avdekket noe som gir bilistene grunn til å bekymre seg.

Åpningen av Hanekleivtunnelen innebærer at nord- og sørgående trafikk sluses gjennom det ene tunnelløpet. Denne ordningen gjelder også for de øvrige tunnelene i Vestfold.

Flere hundre tonn stein og masse raste ned fra taket i Hanekleivtunnelen natt til 1. juledag i fjor. Ingen mennesker ble skadd. Tunnelen ble bygd i 2003 og er 1.746 meter lang. Nye E18 gjennom Vestfold har stengt et halvt år, med omkjøring via riksvei 313.

Firefelts
På sin oppsummering av likt og ulikt på samferdselssektoren opplyste Navarsete også at arbeidet med firefelts motorvei på to delstrekninger av E6 nord for Gardermoen skal ta til ved årsskiftet 2007/2008.
Det er snakk om to veistrekninger som til sammen er på 23 kilometer. Prosjektet skal være ferdig i 2009 og vil koste 1,2 milliarder kroner.

- Utbyggingen av disse to strekningene vil føre til vesentlig lavere ulykkesrisiko og bedre flyt i trafikken. E6 mellom Gardermoen i Akershus og Kolomoen i Hedmark har i dag stor trafikk og mange alvorlige ulykker. Derfor er det viktig å komme i gang så raskt som mulig, sier Navarsete.

Hele distansen mellom Gardermoen og Kolomoen er på 66 kilometer, men det er foreløpig ikke enighet mellom staten og flere kommuner langs Mjøsa om veiløsningene.

Hele strekningen Gardermoen-Kolomoen skal finansieres gjennom en kombinasjon av bevilgninger over statsbudsjettet og bompenger.

Personlig ansvar
Rett i forkant av den store feriemåneden oppfordrer samferdselsministeren den vanlige bilkjører til å ta større ansvar for egen sikkerhet i trafikken.

- Vi går inn i en høysesong for trafikkulykker. Status for det norske veinettet viser at det ikke er optimalt, så langt der ifra, men debatten er dreid vel mye bort fra den enkeltes ansvar. Mange tar for lett på dette, sier Navarsete.
Veitrafikken inngår i regjeringens klimaplaner, og fra 2008 blir pålagt å føre biodiesel. Det kan gjøres uten større inngrep, verken for stasjonene, tankvognene eller personbilene.

- Dette kan skje rimelig raskt. Men når det gjelder bioetanol, også kalt E85, vil det ta lengre tid. Bransjen er ikke fornøyd med rammevilkårene, så her gjenstår det flere runder, sier samferdselsministeren.

Spørsmålet om innføring av rushtidsavgift, eller køprising som Navarsete sier, er til vurdering. Regjeringen vil samarbeide med lokale myndigheter og ikke underkjenne det kommunale selvstyret.