Plikt til å ta miljøhensyn

Det anslås at offentlig sektor i Norge årlig kjøper varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for mer enn 250 milliarder kroner. Dermed kan det offentlige gjennom sine anskaffelser gjennomføre betydelige miljøtiltak og her ligger et vesentlig forbedringspotensiale.

KOFA har nettopp behandlet en sak der et sentralt spørsmål var adgangen til å ta miljøhensyn.

Saken (2007/38) dreier seg om anskaffelse av renovasjonstjenester. Et spørsmål var om det er adgang til å legge vekt på leverandørens miljøpolitikk og dokumenterte miljømål, om leverandøren stiller miljøkrav til underleverandører, miljøstyringssystem og bruk av biler med Euro 5 godkjenning og benyttelse av lavsvovelholdig diesel. Euro 5 normen trer i kraft før 2009.

Plikt til å ta miljøhensyn
Det følger av lov om offentlige anskaffelser § 6 at statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal ta hensyn til miljømessige konsekvenser under planleggingen av den enkelte anskaffelse. En del av planleggingen er fastsetting av tildelingskriterier. I forskrift om offentlige anskaffelser §§ 13-2 og 22-2 heter det imidlertid at tildeling skal skje enten på basis av hvilket tilbud som er det mest økonomisk fordelaktige, eller utelukkende ut fra hvilket tilbud som har den laveste prisen. Det skulle i utgangspunktet bety at oppdragsgiver er avskåret fra å ta ikke-økonomiske hensyn. Miljøhensyn vil etter sin art kunne være vanskelig eller umulig å prisberegne. Likevel er "miljøegenskaper" nevnt som eksempel på et lovlig tildelingskriterium i forskriftens bestemmelse og i direktivets artikkel 53.

Les mer her!