Kraftig omsetningsvekst for Mestergruppen

Etter årets fem første måneder kan Mestergruppen vise til en omsetningsvekst på 32 prosent. Omsetningsprognosen for 2007 er 2,5 milliarder kroner som betyr en vekst på 25 prosent fra fjoråret.

Mestergruppens strategiske mål er å doble omsetningen hvert femte til sjette år.
- Med den takten som har vært hittil i år, ligger vi foran denne målsettingen og nærmer oss en dobling i løpet av fire år. Vi er veldig fornøyd med dette, forklarer Johnny R. Kristiansen som er sjef i Mestergruppen.

Mestergruppens datterselskaper fortsetter også i 2007 å levere gode tall. Volumøkningen i datterselskapene som er tilknyttet forretningsområdet Handel, gjør at disse selskapene nå står for rundt 63 prosent av byggekonsernets resultat. Av disse kan nevnes Partner Tre Haugesund AS, Byggeriet Mestersalg AS (avd. Arendal og Grimstad) og Byggeriet Mestersalg Bergen AS som alle så langt i år har over 40 prosent vekst i omsetning i forhold til 2006.

- Sett i forhold til bransjens gjennomsnitt på 22 prosent viser dette at Mestergruppen er på rett vei selv med en prisstigning i markedet på bortimot 13 prosent, kommenterer Kristiansen.

- Tallene viser at våre byggevareforhandlere og vår byggevarekjede Byggeriet er og blir noe av det viktigste vi har. Salgsutviklingen i kjeden viser at satsning på tyngre byggevare og lokal forankring er et riktig konsept for Byggeriet, fremholder Kristiansen.

Kjedene som er eid av Mestergruppen som er Mesterhus, Byggeriet og Systemhus, viser alle positiv fremgang når det gjelder antall medlemmer. Mesterhus har pr mai en tilgang på ni medlemmer. Igangsetting av boliger ligger noe etter fjoråret i Mesterhus mens Systemhus ligger godt over.

Fortsatt vekst i volum er essensielt for Mestergruppen. En hovedforutsetning i Mestergruppens vekststrategi er å selge mer til eksisterende kunder i tillegg til å nå nye kundegrupper og utvikle nye kjedekonsepter.


- For å fortsette å vokse med samme takt i tiden fremover, må vi kjøpe eller "etablere" ny omsetning i tillegg til å øke vårt salg til eksisterende kunder. I 2005 var vi med på utviklingen av et nytt konsept for murhus, Håndverksmur. Meget gode erfaringer med denne etableringen har gjort til at vi nå ser på muligheten for et hyttekonsept. I tillegg arbeider vi aktivt med utarbeidelse av planer knyttet til oppkjøp eller nyetableringer av byggevarehus for ytterligere å posisjonere oss og ta markedsandeler, fremholder Kristiansen og nevner Mestergruppens satsning på Forus i Rogaland der de i disse dager starter byggingen av nytt lager og byggevarehus.