Glava avblåser isolasjonskrisen

Etter en vellykket ovnsrevisjon kan Glava nå levere mer isolasjon enn noen gang. Dermed kan de kriselignende tilstandene i leveranser av isloasjon nå avblåses.

- Forutsatt at våre konkurrenter leverer normalt i tiden fremover, stiller vi oss fullt ut bak en melding om at isolasjonskrisen nå kan avblåses. For juli og august vil vi kunne levere mer enn vi noen gang har gjort. Og etter sommerferien vil vi kunne levere enhver prosjektleveranse på strak arm, sier markedsdirektør Tore Bjerkeli i Glava til Byggeindustrien.

Han opplyser at ovnsrevisjonen ved fabrikken på Mysen gikk helt etter planen, og at fabrikken siden 22. mai har produsert for fullt både natt og dag. I tillegg fortsetter importen med Glava produsert av Owens Corning. I sum betyr dette at Glava utover sommeren vil ha betydelig leveringsevne.

Dette betyr at Glava igjen har åpnet for nye ordrer på byggisolasjon. I første omgang åpner man for odrer som skal leveres i august og september.

- Vi oppfordrer våre kunder til å bestille varer som er nødvendige og som er knyttet til reelle behov. Vi vil ikke bekrefte serieordrer som legges inn for lange perioder, og heller ikke det som kan oppfattes som som unormale kjøpsmønstre, fremholder Bjerkeli.

Det var ved starten på nyåret at ryktene begynte å svirre om at Glava skulle stenge ned sin største fabrikk i Norge. Kombinert med ekstremt høy byggaktivitet førte dette til hamstringstendenser av byggisolasjon. Dette førte til at Glava innførte mottaksstopp på nye ordre, mens andre produsenter opererte med kvoteordninger.

- I nært samarbeid med våre kunder har vi anstrengt oss til det ytterste for å levere til prosjekter som er i normal drift. Vår hensikt har hele tiden vært å hindre ulemper i forhold til fremdriften. Dette synes jeg vi har lykkes godt med, sier Bjerkeli.

Glava valgte ikke å innføre kundekvoter da de kriselignende tilstandene var på det verste i månedsskiftet februar/mars i år.

- Denne holdningen har vi fortsatt, og jeg synes vi løste situasjonen i en vansklig periode på en brukbar måte. Vårt salgsapparat oppnådde det samme gjennom nær og hyppig dialog med kundene, sier han.

Markedssjef Bjerkeli opplyser at Glava i denne kritiske perioden kan ha tapt markedsandeler i visse områder.

- I noen områder har det kommet inn parallellimport, men vi vet at denne importen fra Europa har vært kostbar samt at kvaliteten ikke har vært som ønsket. Det vi eventuelt har mistet skal vi ta tilbake, avslutter han.