Nytt kampanjeskilt fra Statens vegvesen

Etter suksessen med Husk bilbelte-skiltene langs vegen de siste årene setter Statens vegvesen denne uke opp kampanjeskilt for å minne folk om å stoppe og sove.

- Stopp og sov-skiltet spiller på samme måte som Husk bilbelte-skiltene på det mellommenneskelige og emosjonelle, sier Kjersti D. Nordgård i Statens vegvesen til vegvesen.no.

Erfaringene fra bilbeltearbeidet viser at bruk av kampanjeskilt som virkemiddel har vært svært positiv. Hele 80 prosent av de som har lagt merke til bilbeltekampanjen viser til skiltene som viktigste kanal. Bilistene ser på skiltene som en nyttig og situasjonsbestemt påminnelse - ikke som en ren holdningskampanje

På samme måte ønsker vi å minne folk om at å stoppe og sove er det eneste som hjelper når man blir trøtt bak rattet, sier Nordgård. Da hjelper det verken å spille høy musikk eller åpne vinduet.

Det settes opp 166 skilt over hele landet. 74 prosent av disse har stoppmulighet for privatbilister innen tre kilometer etter passering av skilt.

- Vi oppfordrer folk til å være uthvilte når de setter seg bak rattet i sommer, sier Kjersti D. Nordgård. Og blir du trøtt så stopp og sov i 15 minutter! Da får du nok hvile til å fortsette i en god stund etterpå.

Undersøkelser viser at opp mot 30 prosent av dødsulykkene skyldes at folk sovner bak rattet. I 2005 kunne ulykkesanalysegruppen i Statens vegvesen dokumentere at 11 prosent av dødsulykkene skyltes at bilføreren hadde sovnet.