Forstudie på tunnelgigant i Göteborg

En kjempejobb er på vei inn i det skandinaviske anleggsmarkedet. Baneverket i Sverige skal bygge en ny togtunnel under Göteborg med en prislapp mellom 7 og 20 milliarder svenske kroner. Byggestart tidligst i 2010.

Vår svenske kollega Byggindustrin kan melde at en forstudie av tunnelprosjektet, som har fått benevnelsen Västlänken, nå er klar. Studien inneholder fem alternative traséer som har kostnadsoverslag på mellom 7 og 20 milliarder. Medianal-alternativ Det mest sannsynlige løsningen, som er et medianal-alternativ, vil fungere for så vel nasjonal trafikk med fjerntog som for mer lokal pendeltrafikk. Denne løsningen går fra Centralen via underjordiske stasjoner ved Rosenlund med universitetsområdet og sporvognsknutepunktet Korsvägen og tilslutter seg til Västkustbanan inne i Gårdatunnelen. Dette alternativet er kostnadsberegnet til mellom 7,1 og 7,8 millioner svenske kroner. Prosjektet er beregnet å være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Kamp om midler Kampen om økonomiske midler til nye svenske jernbaneprosjekter er i full gang. Om planleggingsarbeidet flyter og finansieringen lar seg løse, tror Byggindustrin at byggestart bli en gang etter 2010 slik at de første togene kan rulle gjennom tunnelen i 2015.