Sammenhengende utbygging av 35 kilometer motorveg gjør strekningen til det største veganlegget i landet til nå. Per 1. november 2000 var prosjektet kommet opp i et akkumulert (sammenlagt) forbruk på cirka 2,3 milliard kroner. Når prosjektet står ferdig i 2002 forventes det å ha kostet cirka tre milliarder 2000-kroner. Dette er innenfor Stortingets vedtatte kostnadsrammer. Strekningen Helland - Moskvil ble åpnet som 2-felts veg i sommeren 2001. Strekningen Bergsenga - Helland blir åpnet som 4-felts motorveg 30. oktober 2001. Gjenstående 2 felt på strekningen Helland - Moskvil blir åpnet før ferien 2002. Åpningen er cirka ett år tidligere enn det som ble bestemt i Stortingsprop. 57. Fartsgrensen blir 90 km/t, men antakelig økt til 100 km/t våren 2002. En fartsgrense på 90 km/t gjør at trafikantene vil bruke tre minutter kortere tid på nye E18, selv om den blir noe lengre enn dagens E18. Arbeidet på strekningen Eik i Buskerud - Gutu i Vestfold startet 18. januar 1993, og den 4-felts motorvegen fra Eik i Buskerud til Gutu i Vestfold ble åpnet 17. oktober 1995.
- Nøkkelord
- Import