Lysaker - Sandvika: Første salve avfyrt

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete avfyrte tirsdag den første dynamittsalven på den nye jernbanetunnelen mellom Lysaker og Sandvika.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete avfyrte tirsdag den første dynamittsalven på den nye jernbanetunnelen mellom Lysaker og Sandvika. Med dette er foreløpig jernbanens siste del av den store og viktige utbyggingen i Vestkorridoren startet. Ferdig utbygd vil toget bidra med å redusere biltrafikken inn og ut av Oslo og dermed minke klimautslippene. Nye spor vest for Oslo vil også styrke person- og godstrafikken på lengre avstander.

Det nye dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika blir 6,7 kilometer langt. 5,5 kilometer av strekningen skal gå i tunnel. Totalt vil det nye dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika koste omlag 3,3 milliarder kroner (2008-kroner) og skal etter planen så ferdig i 2011.

Den nye parsellen er en del av dobbeltsporutbyggingen gjennom Asker og Bærum. I 2005 ble strekningen Sandvika - Asker åpnet for trafikk. I fjor startet utvidelsen av Lysaker stasjon fra to til fire spor, og nå er man i gang med nytt dobbeltspor mellom Lysaker og Sandvika. Når denne parsellen står ferdig i 2011, vil togene bli fordelt på fire spor mellom Lysaker og Asker.

Kortere reisetid
I dag er kapasiteten på den gamle Drammenbanen helt sprengt. Det fører til at toggangen rammes av punktlighetsproblemer. I tillegg er det i dag ikke mulig å utvide togtilbudet slik at flere kan reise kollektivt ut og inn av Oslo vestfra. Ferdig utbygget vil det være mulig å kjøre 26 tog i timen i hver retning mellom Asker og Oslo, mens dagens grense går på 12 tog pr time. I tillegg til økt kapasitet og bedre punktlighet, vil nytt dobbeltspor til Lysaker gi en reisetid med de raskeste togene fra Asker til Oslo, på 18 minutter mot i dag 23 minutter. Til sammenligning bruker en billist i dag i rushtiden i gjennomsnitt 54 minutter på samme strekning.

Bærum er et av landets tettest befolkede områder, noe som gjør utbyggingen både utfordrende og ressurskrevende. Det er mange mennesker som bor og ferdes rundt anlegget, og for noen vil byggeperioden oppleves ubehagelig til tider. Jernbaneverket leger vekt på at alle som jobber på anlegget bidrar til å minimere ulempene for omgivelsene. Det er laget et eget miljøoppfølgingsprogram der Jernbaneverket stiller strenge krav til seg selv som utbygger og til deltagende leverandører.

Fokus på tunnelsikkerhet
Cirka 800 000 kubikkmeter med sprengstein skal tas ut mellom Lysaker og Sandvika, og det skal tettes og sikres. Jernbaneverkets rutiner knyttet til geologfaglig inspeksjon og oppfølging under tunnelproduksjonen, er ytterlig vektlagt i dette prosjektet.