Sprøytebetong falt ned fra tunnelvegg

Det var et flak av betongen som ble sprøytet på veggen til Botnetunnelens nordre løp i Vestfold under byggeperioden, som løsnet natt til torsdag og falt ned utenfor veibanen.

Seksjonsleder Nils Skjevik ved Statens vegkontor i Vestfold avviser overfor NTB at det skjedde noe ras og at det kom fra tunneltaket.

- Det oppsto en sprekk i tunnelveggen allerede under første driftsår. Derfor ble det lagt en fuge av sprøytebetong inn i sprekken. Imidlertid har det under temperaturmessige og geologiske årsaker oppstått en ny sprekk ved siden av. Dette var vi klar over, og det skulle repareres. Dessverre kom denne hendelsen oss i forkjøpet, sier Skjevik.

Stengt i tre timer
Det var en vekter som ved 1.30-tiden natt til torsdag oppdager at et betongflak på 50 ganger 10 centimeter hadde falt ned fra tunnelsiden og havnet på skulderen til veibanen.

Vegkontoret i Vestfold ble alarmert og klokken 2 ble tunnelen stengt.

- Vi fikk inn en bil med plattform, hvorfra vi kunne saumfare veggen, og det kunne konstateres at det var ikke mer som kunne løsnes, sier Skjevik.
Klokka 5 var veivesenet ferdig med gjennomgangen, og anså den 1,4 kilometer lange tunnelen som trygg å ferdes gjennom.

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen Vegdirektoratet sier til NTB at det ikke er uvanlig at småstein og små betongbiler faller ned fra veggene.

Tilbake til «normalt»
Det nordre løpet av Botnetunnelen ble nylig gjenåpnet etter å ha vært stengt i forbindelse med sikringsarbeidene i Vestfold-tunnelene i etterkant av raset i Hanekleivtunnelen 1. juledag.


Nå foregår det sikringsarbeid i søndre løp.


Per i dag er det de fire løpene til henholdsvis Hanekleivtunnelen og Løkentunnelen som er stengt. De øvrige fem tunnelene - Bolstadtunnelen, Hillestadtunnelen, Bringsakertunnelen, Brekketunnelen og Botnetunnelen - er åpne for trafikk, enten i to løp eller det blir kjørt motgående trafikk i ett løp.
Etter planen skal tunnelene på E18 gjennom Vestfold åpnes 6. juli. Men trafikantene må ifølge Statens vegvesen forberede seg på at for noen av tunnelene vil det fortsatt gjelde toveistrafikk i ett tunnelløp.